اخبار و رویدادها
مقالات...
اقرار به گناه نزد خلائق گناه روی گناه است اقرار به گناه نزد خلائق گناه روی گناه است
روایاتی درباره جوان و جوانیروایاتی درباره جوان و جوانی
«أفضل الأعمال انتظار الفرج»«أفضل الأعمال انتظار الفرج»
مردم و مسئولان با غیرت و تعصب از کالای ایرانی حمایت کنندمردم و مسئولان با غیرت و تعصب از کالای ایرانی حمایت کنند
احکام اعتکاف احکام اعتکاف
سوگندهای پیامبر در مورد سه چیز
نقدی بر انحرافات سردمداران تشیع انگلیسی
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



پرسش ها و پاسخهاى در مورد احکام اموات
گروه مرتبط: اموات


احكام اموات

برگرفته از فتوای مقام رهبری

سؤال: ثلث ميت را خوردن چه مجازاتي دارد؟

جواب: اگر ميت بر ثلث مال خود وصيتي كند لازم الاجراست و تصرف در غير مورد وصيت جايز نيست و موجب ضمان است ولي اگر وصيت نكرده همراه با بقيه اموال بايد بين ورثه تقسيم گردد و خوردن آن براي ورثه طبق دستور شرعي هيچ اشكالي ندارد .

سؤال: آيا والدين مي توانند تنها به يكي از فرزندان خود ارث بدهند وآيا اين كارگناهي ندارد؟

جواب: اگر وصيت نمايد، تا مقدار ثلث نافذ است و بيش از ثلث منوط به اجازه ورثه مي باشد ولي اگر در زمان حيات خود به يكي از فرزندان تمام مال را بدهد ( به صورت صلح يا هبه ) اشكال ندارد× ولي از انصاف دوراست و حق ديگران را ضايع نموده است . اما وصيت به ارث نبردن يكي از ورثه باطل است.

سؤال: چگونه ماترك ميت بين همسر، دو پسر و سه دختر تقسيم مي شود؟

جواب: در مورد سوال لازم است درصورتي كه خود آن مرحوم خمس را پرداخت نكرده است ، ابتدا خمس پرداخت گردد و آن چه باقي مانده ، به ضميمه بقيه ماترك ميت ،پس از كسر بدهي ها و وصاياي معتبر و صحيح، يك هشتم به همسر مي رسدو هفت هشتم آن بين پسران و دختران تقسيم مي گردد ( به نسبت پسر دوبرابر دختر ) و به نظر اكثر فقها همسر از زمين ارث نمي برد.

سؤال: آيا زن علاوه بر مهريه از اثاثيه منزل نيز سهم الارث مي برد يا خير؟

جواب: بلي ارث مي برد.

سؤال: در سالن تشريح علوم پزشكي اهواز از اجساد متعلق به ايرانيان مسلمان استفاده مي شود .آيا قطعه قطعه كردن آنها اشكالي ندارد؟

جواب: مساله جواز تشريح اجساد مسلمانان از نظر فتاوا متفاوت است . لازم است مرجع مورد نظر خود را مشخص سازيد .براي آگاهي بيشتر در اين زمينه مي توانيد به نگاشته هاي زير مراجعه كنيد : 1 ) ( ( فقه الطبيب ) ) معاونت فرهنگي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي . 2 ) ( ( آناتومي از ديدگاه فقه و پزشكي ) ) مجله حوزه و دانشگاه شماره 5 .1- فتواي آيت الله اراكي ( ره ) : تشريح پيكر ميت مسلمان جايز نيست و دفن آن يا اجزايش واجب است . 2- فتواي حضرت امام خميني ( ره ) : كالبد شكافي بدن مسلمان جايز نيست مگر آن كه واجب اهمي در كار باشد .3- فتواي آيت الله گلپايگاني ( ره ) : تشريح ميت مسلمان جايز نيست . 4- فتواي رهبر معظم انقلاب ( حفظه الله ) : تشريح مسلمان جز در موارد ضرورت جايز نيست . در عين حال بر اساس جميع فتاواي فوق در صورتي كه كسي به تشريح پرداخت بايد ديه بپردازد .نيز دست زدن به اجزاي بدن اگر ميت مسلمان باشد و غسلش داده باشند موجب غسل مس ميت نيست و در غير اين صورت غسل مس ميت واجب است . در عين حال نسبت به مساله فوق فتاواي ديگري نيز وجود دارد .رجوع كنيد به : مقاله آيت الله مومن در فصلنامه فقه اهل بيت ش 1 بهار 74

سؤال: بعد از فوت پدرمان برادر كوچك وصيت نامه اي آورده كه نوشته صدهزارتومان از اموال را براي خودم و مابقي را به پسركوچكم مي دهم ، آيا نافذ است ؟

جواب: هر كس تنها در يك سوم مال خود حق وصيت كردن دارد و اگر نسبت به مازاد بر آن وصيتي كند نافذ نيست ، مگر با اجازه كبار ورثه هر كدام نسبت به سهم خود.

سؤال: در سالن تشريح علوم پزشكي اهواز از اجساد متعلق به ايرانيان مسلمان استفاده مي شود .آيا قطعه قطعه كردن آنها اشكالي ندارد؟

جواب: مساله جواز تشريح اجساد مسلمانان از نظر فتاوا متفاوت است . لازم است مرجع مورد نظر خود را مشخص سازيد .براي آگاهي بيشتر در اين زمينه مي توانيد به نگاشته هاي زير مراجعه كنيد : 1 ) ( ( فقه الطبيب ) ) معاونت فرهنگي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي . 2 ) ( ( آناتومي از ديدگاه فقه و پزشكي ) ) مجله حوزه و دانشگاه شماره 5 .1- فتواي آيت الله اراكي ( ره ) : تشريح پيكر ميت مسلمان جايز نيست و دفن آن يا اجزايش واجب است . 2- فتواي حضرت امام خميني ( ره ) : كالبد شكافي بدن مسلمان جايز نيست مگر آن كه واجب اهمي در كار باشد .3- فتواي آيت الله گلپايگاني ( ره ) : تشريح ميت مسلمان جايز نيست . 4- فتواي رهبر معظم انقلاب ( حفظه الله ) : تشريح مسلمان جز در موارد ضرورت جايز نيست . در عين حال بر اساس جميع فتاواي فوق در صورتي كه كسي به تشريح پرداخت بايد ديه بپردازد .نيز دست زدن به اجزاي بدن اگر ميت مسلمان باشد و غسلش داده باشند موجب غسل مس ميت نيست و در غير اين صورت غسل مس ميت واجب است . در عين حال نسبت به مساله فوق فتاواي ديگري نيز وجود دارد .رجوع كنيد به : مقاله آيت الله مومن در فصلنامه فقه اهل بيت ش 1 بهار 74



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد