اخبار و رویدادها
مقالات...
دهه کرامتدهه کرامت
طلاق ،عرش الهی می لرزد طلاق ،عرش الهی می لرزد
احکام مناسبتی عید فطر
سالروز تخریب قبور ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع سالروز تخریب قبور ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع
فتنه خوارج در بشهادت رساندن حضرت امیر المومنین علی (ع) فتنه خوارج در بشهادت رساندن حضرت امیر المومنین علی (ع)
سازمان انرژی اتمی سریعاً مقدمات رسیدن به ۱۹۰هزار سو را فراهم کند
غروب آفتاب جماران غروب آفتاب جماران
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



پرسش ها و پاسخهاى در مورد احکام اموات
گروه مرتبط: اموات


احكام اموات

برگرفته از فتوای مقام رهبری

سؤال: ثلث ميت را خوردن چه مجازاتي دارد؟

جواب: اگر ميت بر ثلث مال خود وصيتي كند لازم الاجراست و تصرف در غير مورد وصيت جايز نيست و موجب ضمان است ولي اگر وصيت نكرده همراه با بقيه اموال بايد بين ورثه تقسيم گردد و خوردن آن براي ورثه طبق دستور شرعي هيچ اشكالي ندارد .

سؤال: آيا والدين مي توانند تنها به يكي از فرزندان خود ارث بدهند وآيا اين كارگناهي ندارد؟

جواب: اگر وصيت نمايد، تا مقدار ثلث نافذ است و بيش از ثلث منوط به اجازه ورثه مي باشد ولي اگر در زمان حيات خود به يكي از فرزندان تمام مال را بدهد ( به صورت صلح يا هبه ) اشكال ندارد× ولي از انصاف دوراست و حق ديگران را ضايع نموده است . اما وصيت به ارث نبردن يكي از ورثه باطل است.

سؤال: چگونه ماترك ميت بين همسر، دو پسر و سه دختر تقسيم مي شود؟

جواب: در مورد سوال لازم است درصورتي كه خود آن مرحوم خمس را پرداخت نكرده است ، ابتدا خمس پرداخت گردد و آن چه باقي مانده ، به ضميمه بقيه ماترك ميت ،پس از كسر بدهي ها و وصاياي معتبر و صحيح، يك هشتم به همسر مي رسدو هفت هشتم آن بين پسران و دختران تقسيم مي گردد ( به نسبت پسر دوبرابر دختر ) و به نظر اكثر فقها همسر از زمين ارث نمي برد.

سؤال: آيا زن علاوه بر مهريه از اثاثيه منزل نيز سهم الارث مي برد يا خير؟

جواب: بلي ارث مي برد.

سؤال: در سالن تشريح علوم پزشكي اهواز از اجساد متعلق به ايرانيان مسلمان استفاده مي شود .آيا قطعه قطعه كردن آنها اشكالي ندارد؟

جواب: مساله جواز تشريح اجساد مسلمانان از نظر فتاوا متفاوت است . لازم است مرجع مورد نظر خود را مشخص سازيد .براي آگاهي بيشتر در اين زمينه مي توانيد به نگاشته هاي زير مراجعه كنيد : 1 ) ( ( فقه الطبيب ) ) معاونت فرهنگي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي . 2 ) ( ( آناتومي از ديدگاه فقه و پزشكي ) ) مجله حوزه و دانشگاه شماره 5 .1- فتواي آيت الله اراكي ( ره ) : تشريح پيكر ميت مسلمان جايز نيست و دفن آن يا اجزايش واجب است . 2- فتواي حضرت امام خميني ( ره ) : كالبد شكافي بدن مسلمان جايز نيست مگر آن كه واجب اهمي در كار باشد .3- فتواي آيت الله گلپايگاني ( ره ) : تشريح ميت مسلمان جايز نيست . 4- فتواي رهبر معظم انقلاب ( حفظه الله ) : تشريح مسلمان جز در موارد ضرورت جايز نيست . در عين حال بر اساس جميع فتاواي فوق در صورتي كه كسي به تشريح پرداخت بايد ديه بپردازد .نيز دست زدن به اجزاي بدن اگر ميت مسلمان باشد و غسلش داده باشند موجب غسل مس ميت نيست و در غير اين صورت غسل مس ميت واجب است . در عين حال نسبت به مساله فوق فتاواي ديگري نيز وجود دارد .رجوع كنيد به : مقاله آيت الله مومن در فصلنامه فقه اهل بيت ش 1 بهار 74

سؤال: بعد از فوت پدرمان برادر كوچك وصيت نامه اي آورده كه نوشته صدهزارتومان از اموال را براي خودم و مابقي را به پسركوچكم مي دهم ، آيا نافذ است ؟

جواب: هر كس تنها در يك سوم مال خود حق وصيت كردن دارد و اگر نسبت به مازاد بر آن وصيتي كند نافذ نيست ، مگر با اجازه كبار ورثه هر كدام نسبت به سهم خود.

سؤال: در سالن تشريح علوم پزشكي اهواز از اجساد متعلق به ايرانيان مسلمان استفاده مي شود .آيا قطعه قطعه كردن آنها اشكالي ندارد؟

جواب: مساله جواز تشريح اجساد مسلمانان از نظر فتاوا متفاوت است . لازم است مرجع مورد نظر خود را مشخص سازيد .براي آگاهي بيشتر در اين زمينه مي توانيد به نگاشته هاي زير مراجعه كنيد : 1 ) ( ( فقه الطبيب ) ) معاونت فرهنگي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي . 2 ) ( ( آناتومي از ديدگاه فقه و پزشكي ) ) مجله حوزه و دانشگاه شماره 5 .1- فتواي آيت الله اراكي ( ره ) : تشريح پيكر ميت مسلمان جايز نيست و دفن آن يا اجزايش واجب است . 2- فتواي حضرت امام خميني ( ره ) : كالبد شكافي بدن مسلمان جايز نيست مگر آن كه واجب اهمي در كار باشد .3- فتواي آيت الله گلپايگاني ( ره ) : تشريح ميت مسلمان جايز نيست . 4- فتواي رهبر معظم انقلاب ( حفظه الله ) : تشريح مسلمان جز در موارد ضرورت جايز نيست . در عين حال بر اساس جميع فتاواي فوق در صورتي كه كسي به تشريح پرداخت بايد ديه بپردازد .نيز دست زدن به اجزاي بدن اگر ميت مسلمان باشد و غسلش داده باشند موجب غسل مس ميت نيست و در غير اين صورت غسل مس ميت واجب است . در عين حال نسبت به مساله فوق فتاواي ديگري نيز وجود دارد .رجوع كنيد به : مقاله آيت الله مومن در فصلنامه فقه اهل بيت ش 1 بهار 74



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد