اخبار و رویدادها
مقالات...
حجاب در قرآن حجاب در قرآن
موضوع عدم عضویت یک اقلیت دینی در شورای شهر یزد ربطی به مسائل انتخاباتی نداشتموضوع عدم عضویت یک اقلیت دینی در شورای شهر یزد ربطی به مسائل انتخاباتی نداشت
پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه (علیهاالسلام)پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه (علیهاالسلام)
پاسخ ترامپ رونمایی از موشک های قاره پیماستپاسخ ترامپ رونمایی از موشک های قاره پیماست
واکنش حجت‌الاسلام قرائتی به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکاواکنش حجت‌الاسلام قرائتی به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا
شرح حدیث اخلاق | فرزندانی که برای والدین، عمل صالح‌اندشرح حدیث اخلاق | فرزندانی که برای والدین، عمل صالح‌اند
نکاتی کاربردی برای مسافران پیاده روی اربعیننکاتی کاربردی برای مسافران پیاده روی اربعین
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



اسباب خوف در مقام محبت
گروه مرتبط: نکات اخلاقی از قران


حضرت آیةالله محمدتقی آملی‌ قدس‌سره

 


 

          قرب به حق، مکانی و زمانی نیست؛ بلکه قرب، صفتی است که فرمودهاند: «إتَّصفوا بصفات الله و تخلقوا بأخلاق الله»؛ (روضةالمتقین/5/480) یعنی خود را متخلق به اخلاق خدا و متصف به صفات او نمایید تا قرب به حق پیدا کنید. باید دانست که کسی به مقام قرب بالله میرسد و از عبادات و مناجات با پروردگار لذت میبرد که آفتی در ذائقهاش نباشد. آن آفت عبارت است از اختیار کردن شهوات نفسانیه بر دستورات الهیه. بنابراین هر زمان که انسان از شهوات نفسانی احتراز نماید، حلاوت مناجات و طعم اذکار را در جانش مییابد و هر کس که به چنین جذبه و حلاوتی برسد، به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آن حالات نخواهد بود؛ چنانچه امام سجادعلیه‌السلام در دعای خمسعشر میفرماید: «الهی من ذا الذی ذاق حلاوة محبتک فرام منک بدلاً».

فرد سالک محب، پیوسته در خوف است که اسباب آن چند چیز میتواند باشد:

اول: اعراض، یعنی محب میترسد که مبادا محبوب از او رویگردان شود. آن ایامی که محبوب و محب، در نهایت صفا و ملاطفت هستند، این ترس در دل محب ایجاد میشود که مبادا محبوبش از او اعراض نماید.

دوم: اِبعاد و دور کردن: یعنی سالک میترسد که مبادا محبوبش او را از حریم خود خارجش کند و این طرد و ابعاد از جمیع وعیدها و عذابهای جهنم سختتر است؛ چنانچه شاعر میگوید:

        روز محشر که ز هولش سخنان میگویند

                   راست گویند ولی چون شب هجران تو نیست

سوم: زوال شوق است که از آن به خوفالسلب تعبیر میشود. علامت زوال شوق آن است که برای فرد در کارهای نیک ضیقصدر حاصل میشود. مثلاً از جاری نمودن لسان به اذکار نیک محروم میگردد، و در این حالات خطر برگشتن به حالت اولیه نیز وجود دارد، چراکه زوال شوق، منتهی به حجاب و حجاب هم منتهی به اعراض و ابعاد میشود. بنابراین ظهور چنین حالات، دلیل بر نقل از مقام حب به مقام بغض است و سالک از آن هراسان است.

این خوف و ترس میبایست در سالک الیالله باشد. در روایت دارد که «من عبدالله تعالی بمحض المحبة هلک...» و لذا عبادت بدون خوف انسان را هلاک میکند. و غرور و تکبر سبب سقوط انسان سالک میشود؛ اما کسی که خدا را خوفاً و طمعاً عبادت میکند، خوب است زیرا همیشه در حد وسط و اعتدال قرار گرفته است؛ یعنی هر زمان که خوف بخواهد او را از خدا دور کند، رجا و محبت مانع میشود و نیز هرگاه رجا و محبت بخواهد او را از اعتدال خارجش کند، خوف و ترس مانع میشود.



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد