اخبار و رویدادها
مقالات...
حجاب در قرآن حجاب در قرآن
موضوع عدم عضویت یک اقلیت دینی در شورای شهر یزد ربطی به مسائل انتخاباتی نداشتموضوع عدم عضویت یک اقلیت دینی در شورای شهر یزد ربطی به مسائل انتخاباتی نداشت
پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه (علیهاالسلام)پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه (علیهاالسلام)
پاسخ ترامپ رونمایی از موشک های قاره پیماستپاسخ ترامپ رونمایی از موشک های قاره پیماست
واکنش حجت‌الاسلام قرائتی به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکاواکنش حجت‌الاسلام قرائتی به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا
شرح حدیث اخلاق | فرزندانی که برای والدین، عمل صالح‌اندشرح حدیث اخلاق | فرزندانی که برای والدین، عمل صالح‌اند
نکاتی کاربردی برای مسافران پیاده روی اربعیننکاتی کاربردی برای مسافران پیاده روی اربعین
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



دیدگاههای اخلاق جنسی
گروه مرتبط: جوانان و تبیان


چیستى اخلاق جنسى

پسندیدم
ارسال به وبلاگ تبیان
چاپ
تعداد بازديد : 4472

 


               سؤال : اخلاق جنسى چیست؟ چرا اخلاق اسلامى، آزادى جنسى را محدود مى سازد؟


 

شهوت

 

جواب: مقصود از «اخلاق جنسى» مجموعه ى دیدگاه ها و نظرهاى اخلاقى و خوبى و بدى هایى است که درباره ى غریزه ى جنسى وجود دارد. غرض از اخلاق جنسى، سامان دهى مطلوب غریزه ى جنسى است که یکى از قوى ترین غرایز و قواى درونى انسان است. موضوع اخلاق جنسى، غریزه ى جنسى و اسباب و آثار مستقیمِ نفسانى، اندیشه اى و رفتارى آن است.

در نتیجه مسائلى هم چون: حکمت وجود غریزه ى جنسى در انسان، جهت گیرى کلى در بهره مندى از آن، شناساندن آفات و خطرهاى ناشى از آن، معرّفى راهکارهاى عملى پیش گیرى از این خطرها و بهره ورى معقول و مشروع از غریزه ى جنسى و نیز مسائل جزئى تر، از قبیل حیا، عفت و پوشش خاصّ زنان، ایجاد حریم هاى جنسى، ممنوعیت ازدواج با محارم، مشاهده و انتشار تصاویر خلاف عفت، ستایش ازدواج و نکوهش تجرّد و... در حوزه ى اخلاق جنسى مورد مطالعه قرار مى گیرد .

درباره ى اخلاق جنسى، سه دیدگاه مهم مطرح است: دیدگاه افراطى، دیدگاه تفریطى و دیدگاه اسلام (نظریه ى اعتدال).

 

دیدگاه افراط گرایانه

این نظریه، آزادى باز را مطرح مى نماید و از اندیشه هاى برخى نویسندگان مغرب زمین، مانند فروید، راسل، مارکس، انگلس و... است .

فروید، روان شناس معروف اتریشى، با تکیه بر «روان ناخودآگاه آدمى» معتقد است: همه ى بیمارى هاى روانى، در نتیجه ى واپس زدن و سرکوب غریزه ى جنسى به وجود مى آید و از قوى ترین غرایز انسانى است که نقش اساسى را در زندگى هر انسانى بر عهده دارد. فروید اغلب عواطف و احساسات بشرى را ناشى از غریزه ى جنسى مى داند که حتى در کودکان نیز وجود دارد لذا نتیجه مى گیرد تنها راه سعادت و سلامت روان آدمى، ارضاى غرایز بشرى، خصوصاً غریزه ى جنسى و از میان برداشتن هر گونه محدودیت و ممنوعیت در این باره است و بدون این ارضا، انواع بیمارى هاى روانى به او روى خواهد آورد لذا سلامت روانى بشر به آزادى گسترده ى غریزه ى جنسى بستگى دارد. [1]

راسل که یک فیلسوف اجتماعى به شمار مى آید، معتقد است: اخلاق جنسى کلیسا با طبیعت بشر به طور جدّى در تعارض است و ضرورى است که بنیاد اخلاق جنسى، که از هر گونه محدودیت هاى جنسى ـ و به ادعاى او خرافاتى ـ از قبیل عفاف، پوشش و مانند آن به دور است، وجود داشته باشد از این رو پیشنهاد مى کند که باید به یک نوع کمونیسم جنسى روى آورد و محدودیّت آن، فقط ضرر به دیگران باشد. او معتقد است به هیچ وجه نباید در مقابل غریزه ى جنسى، محدودیتى را به وجود آورد; زیرا نتیجه ى آن به عکس است. [2]

جلوگیرى از خیالات و اندیشه هاى باطل جنسى و تصّور امور پندارى و شهوت انگیز، به وجود آوردن حریم هاى خاص میان افراد نامحرم، (یعنى خوددارى از نگاه شهوت انگیز به نامحرم، خوددارى از تجمّل و خودنمایى و زیورنمایى و هم نشینى و خلوت با آنان) و گوش نکردن به غنا و موسیقى هاى تحریک کننده ى جنسى. در مجموع، اسلام به عفّت و حیاى جنسى سفارش هاى ویژه اى نموده است

دیدگاه سرکوب گرایانه

طبق نظریه ى دوم که تفریطى است و در برابر نظریه ى پیشین قرار دارد، باید غریزه ى جنسى را سرکوب نمود. در این نگرش به ریاضت و ترک دنیا بسیار سفارش مى شود. چنین نگاهى را مى توان در آیین هاى هندى، چینى، ایران باستان، یونان و در ادیان یهود و مسیحیّت یافت. به نمونه اى از تعالیم آنها اشاره مى کنیم: در دین هندو، به ویژه در تعالیم اولیه ى آن آمده است:

برهمنان براى شناخت اصل و حقیقت عالم یا «اَتمان» دارایى، خانواده، زن و فرزند را ترک مى کنند و مانند گدایان و فقیرانه، آوارگى را اختیار کرده و به این سوى و آن سوى رهسپار مى شوند. [3]

در آیین بودا چون زندگى، سراسر درد و رنج است و منشأ همه ى این رنج ها را لذّت و شهوات نفسانى مى دانند، براى رهایى از آن، به دورى از هر گونه لذّتى سفارش مى شود. این آیین به پیروان خود مى آموزد:

همان گونه که اگر سر فردى را قطع کنند با تنه ى خود نمى تواند ادامه ى حیات دهد، راهبى که با موجودى رابطه ى شهوانى داشته باشد، راهب و شاگرد نیست; بنابراین، راهب باید در تمام دوران زندگى خود از این کار کور خوددارى کند. [4]

در مکتب «کلبى»، از مکاتب یونان باستان که برخى از شاگردان سقراط آن را پدید آورده اند، قایل اند که «تمام ثمرات تمدن» از قبیل حکومت، ثروت شخصى، ازدواج، دین و همه ى لذت هاى جنسى، مصنوعى و بى ارزش است و چنانچه رستگارى و نجاتى هست، همانا در ترک جامعه و در بازگشت به زندگى ساده و زاهدانه است. [5]

در پاسخ به چنین نگرش هایى باید گفت که خداى متعال هیچ وسیله و ابزارى را بدون حکمت و غرض در وجود انسان قرار نداده است. اگر در جهت مثبت و درست از مجموعه ى امکانات و سرمایه هایى که در اختیار انسان قرار داده شده است، بهره بردارى گردد، همه ى آنها براى رسیدن به کمال نقش سازنده اى ایفا مى کنند; لذا آنچه اهمیت دارد، تأمین صحیح خواسته ها و نیازهاى انسانى است و با چنین برخورد معتدلانه اى، آدمى مى تواند به فضایل انسانى و مکارم اخلاقى دست یابد.

برهمنان براى شناخت اصل و حقیقت عالم یا «اَتمان» دارایى، خانواده، زن و فرزند را ترک مى کنند و مانند گدایان و فقیرانه، آوارگى را اختیار کرده و به این سوى و آن سوى رهسپار مى شوند

نظریه ى اعتدال گرا

نظریه ى سوم که یک نظریه ى اعتدالى است و اسلام بر آن تأکید مىورزد، نه با آزادى یلهوار جنسى موافق است و نه رهبانیت و سرکوب غریزه ى جنسى را آموزش مى دهد. دیدگاه اسلام نسبت به غریزه ى جنسى، بهره ورى هدایت یافته و مهار شده و معتدلانه است زیرا وجود غریزه ى جنسى در انسان، بر اساس حکمت هایى هم چون پایدارى و بقاى نسل انسان بوده است .

براى بهبود یافتن انسان از غریزه باید تدابیر عملى صورت گیرد. اسلام آن را جزء برنامه ها و دستورهاى عملى خود قرار داده و ازدواج را که قانونى جامع و کامل است، نه یک اقدام اضطرارى و از روى ناچارى، بلکه یک ارزش اخلاقى معرفى کرده و عزوبت و تجّرد را سخت مورد نکوهش قرار داده است; چنان که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله)مى فرماید:

ازدواج کرده ى در حال خواب، بهتر از ازدواج نکرده ى در حال روزه و شب زنده دارى است. [6]

قرآن کریم، ضمن تشویق به ازدواج، در مورد آثار و برکات آن نیز مى فرماید:

بى همسران و غلامان و کنیزانِ درستکارتان را همسر دهید، اگر تنگدست اند خداوند آنان را از فضل خویش بى نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست. [7]

چون اسلام دین جامع و فراگیر و دقیقى است، به همه ى جنبه هاى وجودى انسان توجّه کرده و براى پیش گیرى از فسادهاى اخلاقى و جنسى، دستورهایى را ارائه نموده است مانند: جلوگیرى از خیالات و اندیشه هاى باطل جنسى و تصّور امور پندارى و شهوت انگیز، به وجود آوردن حریم هاى خاص میان افراد نامحرم، (یعنى خوددارى از نگاه شهوت انگیز به نامحرم، خوددارى از تجمّل و خودنمایى و زیورنمایى و هم نشینى و خلوت با آنان) و گوش نکردن به غنا و موسیقى هاى تحریک کننده ى جنسى. در مجموع، اسلام به عفّت و حیاى جنسى سفارش هاى ویژه اى نموده است. [8]  

 

پی نوشت ها :

[1]. ر.ک: فیلیس شاله، فروید و فرویدیسم، ترجمه ى اسحاق وکیل; اندیشه هاى فروید، به نقل از: احمد دیلمى و مسعود آذربایجانى، اخلاق اسلامى، ص 233 ـ 237.

[2]. مرتضى مطهرى، اخلاق جنسى در اسلام و جهان غرب; محمد تقى جعفرى، بررسى و نقد افکار راسل.

[3]. هربان الدنبورک، فروغ جادو، ترجمه ى بدرالدین کتابى، ص 53، به نقل از: احمد دیلمى و مسعود آذربایجانى، اخلاق اسلامى، ص 234.

[4]. همان، ص 235.

[5]. پاپکین و استرول، کلیات فلسفه، ص 27، به نقل از: همان، ص 235.

[6]. سبزوارى، جامع الاخبار، ص 272، ح 741; کلینى، کافى، ج 1 و 5، ص 328، ح 1.

[7]. سوره ى نور، آیه ى 3.

[8]. براى اطلاع بیش تر ر.ک: احمد دیلمى و مسعود آذربایجانى، اخلاق اسلامى، ص 233 ـ 250; حبیب الله طاهرى

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

 


 

منبع : کتاب اخلاق و عرفان ، رضا رمضانى



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد