اخبار و رویدادها
مقالات...
رعایت احترام حضرت زهرا (س) در سوره هل اتیرعایت احترام حضرت زهرا (س) در سوره هل اتی
گزارشی از سوره هل أتیگزارشی از سوره هل أتی
بیانیه مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع) در محکومیت دور جدید نسل‌کشی مسلمانان در میانماربیانیه مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع) در محکومیت دور جدید نسل‌کشی مسلمانان در میانمار
حضرت امام حسین(ع) ذبیح اعــــظمحضرت امام حسین(ع) ذبیح اعــــظم
میلااد امام هادی  علیه السلاممیلااد امام هادی علیه السلام
رشوه پدیده شوم اجتماعیرشوه پدیده شوم اجتماعی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سه‌ساعته با طلاب حوزه‌ علمیه استان تهران:رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سه‌ساعته با طلاب حوزه‌ علمیه استان تهران:
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



نماز خوب از دیدگاه امام صادق علیه السلام ـ روایت حماد بن عیسی
گروه مرتبط: نماز


نماز خوب از دیدگاه امام صادق علیه السلام ـ روایت حماد بن عیسی
بسم الله الرحمن الرحيم
حديث شريف امام صادق عليه السلام در تعليم يک نماز کامل و نيکو ( از نظر ظاهر ) :

حمّاد بن عيسي مي گويد:
روزي حضرت امام جعفر بن محمّد الصادق عليهما السلام فرمودند:
«اي حمّاد، مي تواني نماز نيکويي بخواني؟»
عرض کردم: اي آقاي من، من کتاب حريز در باب نماز را حفظم.
حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند:
«مانعي ندارد اي حمّاد، برخيز و نماز بخوان»
حمّاد مي گويد:
رو به قبله در محضر امام عليه السلام ايستادم و نماز را شروع کردم و رکوع و سجود به جا آوردم.
امام جعفر بن محمّد الصادق عليهما السلام فرمودند:
«اي حمّاد، نماز نيکويي نخواندي، چقدر براي يکي از شما زشت است که شصت سال يا هفتاد سال از عمرش بگذرد و يک نماز با تمام حدودش نخواند».

حمّاد مي گويد در دل خودم احساس حقارت کردم، عرض کردم:
اي آقاي من فدايتان شوم، نماز نيکو را به من بياموزيد.

حضرت امام صادق عليه السلام رو به قبله با قامتي راست ايستادند،
دستهايشان را بر رانهايشان قرار دادند و انگشتانشان را به هم چسباندند،
و دو قدم پايشان را به هم نزديک کردند به اندازه اي که بين دو قدمشان به مقدار سه انگشت باز بود،
همه انگشتان پايشان را رو به قبله گرفتند و آنها را از قبله منحرف نکردند.
سپس با خضوعي فرمودند: «الله أکبر» بعد از آن سوره حمد و قل هو الله أحد را با ترتيل قرائت کردند.
پس از آن در حالي که ايستاده بودند، مقداري اندک به اندازه زمان نفس کشيدن صبر کردند، پس از آن در همان حال قيام دستانشان را مقابل صورتشان بالا آورده و فرمودند: «الله أکبر».


رکوع نماز حضرت امام صادق عليه السلام:

سپس به رکوع رفتند و در حالي انگشتان دستشان باز بود با کف دست کاسه زانو را گرفتند،
زانوهايشان را به عقب برده تا کمرشان صاف شود به گونه اي که اگر قطره اي آب يا روغن بر کمرشان قرار مي دادي به خاطر صافي کمرشان آن قطره حرکت نمي کرد.
حضرت گردنشان را کشيده و چشمانشان را بستند، سپس سه مرتبه با ترتيل تسبيح گفتند و فرمودند: «سبحان ربي العظيم و بحمده».
آنگاه از رکوع برخواستند و بعد از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «سمع الله لمن حمده»، سپس در حالي که هنوز ايستاده بودند تکبير گفتند و دستانشان را مقابل صورتشان بالا آوردند.


سجده نماز حضرت امام صادق عليه السلام:

آنگاه حضرت به سجده رفتند، (و ابتدا دستانشان را بر زمين گذاشتند و سپس زانوان خود را) دو کف دستشان را باز کرده و انگشتان دستشان را به هم چسباندند، و آنها را مقابل صورتشان و دو زانويشان قرار دادند و سه مرتبه فرمودند: «سبحان ربّي الأعلي و بحمده».
حضرت هيچ قسمت از بدنشان را بر قسمتي ديگر قرار ندادند.
ايشان بر هشت جاي بدنشان سجده کردند: دو کف، دو زانو، دو انگشت ابهام پا، پيشاني و بيني؛ گفت: هفت مورد سجده بر آنها واجب است و آنها مواردي هستند که خداوند در کتابش فرموده: «و أنّ المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا » [الجن:18] و آن هفت مورد: پيشاني، دو کف، دو زانو، دو ابهام است، و قرار دادن بيني بر زمين سنتي است مستحب.
پس از آن حضرت سرشان را از سجده برداشتند و بعد از نشستن پس از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «الله أکبر»
سپس بر ران چپ نشستند و ظاهر (بيرون) پاي راستشان را بر باطن (پشت) پاي چپشان قرار دادند و فرمودند: «أستغفر الله ربّي و أتوب إليه» سپس در حالي که نشسته بودند تکبير گفتند و سجده دوم را انجام دادند و همان اذکاري را که در سجده اول فرموده بودند تکرار کردند.

ايشان در رکوع و سجود هيچ قسمت از بدنشان را بر قسمتي ديگر قرار ندادند و (در سجده) دستهايشان را به صورت بال از بدنش جدا گرفتند و آرنجشان را بر زمين قرار ندادند.


تشهد و سلام نماز حضرت امام صادق عليه السلام
حضرت دو رکعت را به اين صورت خواندند و براي تشهد نشستند در حالي که انگشتان دو دستشان به هم چسبيده بود پس از تمام کردن تشهد، سلام دادند.

حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند:
«اي حمّاد، اين چنين نماز بگذار و در نماز به هيچ سويي التفات مکن و با دستها و انگشتانت بازي مکن و آب دهان به راست و چپ يا پيش رويت مينداز.».


متن عربي روايت:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى قَالَ:
قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ الله عليه السلام يَوْماً:
«يَا حَمَّادُ تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ»
قَالَ: فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أَنَا أَحْفَظُ كِتَابَ حَرِيزٍ فِي الصَّلَاةِ.
فَقَالَ: «لَا عَلَيْكَ يَا حَمَّادُ، قُمْ فَصَلِّ».
قَالَ: فَقُمْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى الْقِبْلَةِ فَاسْتَفْتَحْتُ الصَّلَاةَ فَرَكَعْتُ وَ سَجَدْتُ.
فَقَالَ: «يَا حَمَّادُ لَا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْكُمْ يَأْتِي عَلَيْهِ سِتُّونَ سَنَةً أَوْ سَبْعُونَ سَنَةً فَلَا يُقِيمُ صَلَاةً وَاحِدَةً بِحُدُودِهَا تَامَّةً».
قَالَ حَمَّادٌ: فَأَصَابَنِي فِي نَفْسِي الذُّلُّ فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَعَلِّمْنِي الصَّلَاةَ
فَقَامَ أَبُو عَبْدِ الله عليه السلام مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ مُنْتَصِباً فَأَرْسَلَ يَدَيْهِ جَمِيعاً عَلَى فَخِذَيْهِ قَدْ ضَمَّ أَصَابِعَهُ وَ قَرَّبَ بَيْنَ قَدَمَيْهِ حَتَّى كَانَ بَيْنَهُمَا قَدْرُ ثَلَاثِ أَصَابِعَ مُنْفَرِجَاتٍ وَ اسْتَقْبَلَ بِأَصَابِعِ رِجْلَيْهِ جَمِيعاً الْقِبْلَةَ لَمْ يُحَرِّفْهُمَا عَنِ الْقِبْلَةِ وَ قَالَ بِخُشُوعٍ «الله أَكْبَرُ»
ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدَ بِتَرْتِيلٍ، وَ قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ ثُمَّ صَبَرَ هُنَيَّةً بِقَدْرِ مَا يَتَنَفَّسُ وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ وَ قَالَ «الله أَكْبَرُ» وَ هُوَ قَائِمٌ
ثُمَّ رَكَعَ وَ مَلَأَ كَفَّيْهِ مِنْ رُكْبَتَيْهِ مُنْفَرِجَاتٍ وَ رَدَّ رُكْبَتَيْهِ إِلَى خَلْفِهِ حَتَّى اسْتَوَى ظَهْرُهُ حَتَّى لَوْ صُبَّ عَلَيْهِ قَطْرَةٌ مِنْ مَاءٍ أَوْ دُهْنٍ لَمْ تَزُلْ لِاسْتِوَاءِ ظَهْرِهِ وَ مَدَّ عُنُقَهُ وَ غَمَّضَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ سَبَّحَ ثَلَاثاً بِتَرْتِيلٍ فَقَالَ «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ»
ثُمَّ اسْتَوَى قَائِماً فَلَمَّا اسْتَمْكَنَ مِنَ الْقِيَامِ قَالَ «سَمِعَ الله لِمَنْ حَمِدَهُ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ قَائِمٌ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ
ثُمَّ سَجَدَ وَ بَسَطَ كَفَّيْهِ مَضْمُومَتَيِ الْأَصَابِعِ بَيْنَ يَدَيْ رُكْبَتَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ فَقَالَ«سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ جَسَدِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ وَ سَجَدَ عَلَى ثَمَانِيَةِ أَعْظُمٍ الْكَفَّيْنِ وَ الرُّكْبَتَيْنِ وَ أَنَامِلِ إِبْهَامَيِ الرِّجْلَيْنِ وَ الْجَبْهَةِ وَ الْأَنْفِ وَ قَالَ سَبْعَةٌ مِنْهَا فَرْضٌ يُسْجَدُ عَلَيْهَا وَ هِيَ الَّتِي ذَكَرَهَا الله فِي کِتَابِهِ فَقَالَ «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِله فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً» وَ هِيَ الْجَبْهَةُ وَ الْكَفَّانِ وَ الرُّكْبَتَانِ وَ الْإِبْهَامَانِ وَ وَضْعُ الْأَنْفِ عَلَى الْأَرْضِ سُنَّةٌ؛ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ فَلَمَّا اسْتَوَى جَالِساً قَالَ «الله أَكْبَرُ» ثُمَّ قَعَدَ عَلَى فَخِذِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَدْ وَضَعَ ظَاهِرَ قَدَمِهِ الْأَيْمَنِ عَلَى بَطْنِ قَدَمِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَالَ «أَسْتَغْفِرُ الله رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ جَالِسٌ وَ سَجَدَ السَّجْدَةَ الثَّانِيَةَ وَ قَالَ كَمَا قَالَ فِي الْأُولَى وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ بَدَنِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ فِي رُكُوعٍ وَ لَا سُجُودٍ وَ كَانَ مُجَّنِّحاً وَ لَمْ يَضَعْ ذِرَاعَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ عَلَى هَذَا وَ يَدَاهُ مَضْمُومَتَا الْأَصَابِعِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِي التَّشَهُّدِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ التَّشَهُّدِ سَلَّمَ فَقَالَ: « يَا حَمَّادُ هَكَذَا صَلِّ».

سند روايت
محمّد بن يعقوب کليني از علي بن إبراهيم از پدرشان ابراهيم بن هاشم از حمّاد بن عيسي رحمهم الله تعالي.
اعتبار سند
سند اين روايت در نهايت صحت است.
منبع
الکافي: جلد 3، صفحه 311، حديث 8.

 

--

تذکر : آنچه ذکر شد نحوه نماز خواندن یک مرد است اما برای زن نحوه نماز خواندن از لحاظ شکلی تا حدودی متفاوت است که از روایات ائمه استفاده می شود . 1 ـ زن هنگام ایستادن و قرائت باید دو پایش را به هم کاملا بچسباند اما برای مرد بهتر است بین انگشتان دو پا 3 انگشت و حداکثر یک وجب فاصله باشد. 2 ـ برای مرد بهتر است هنگام ایستادن دست ها را روی رانها از جلو بگذارد درحالیکه برای زن اینطور لازم نیست و مستحب است دستها را طوری قراردهد که پستانها را به سینه بچسباند 3 ـ موقع رکوع مرد باید دستها را روی زانو بگذارد و زانوها را کاملا به عقب براند درحالیکه زن بهتر است دستها را بالای زانو بگذارد ( در روایت آمده است این حالت موجب می شود باسن زن مرتفع نشود و این برای زن بهتر است ) 4 ـ بهتر است زن موقع سجده ابتدا زانوها را بر زمین بگذارد برخلاف مرد که بهتر است اول دستها را روی زمین بگذارد . 5 ـ هنگام سجده بهتر است مرد آرنجها را بر زمین فرش نکند اما برای زن بهتر است فرش کند و شکم را هم به زمین بچسباند 6 - مرد بهتر است موقع برخاستن از سجده اول زانوها را بردارد و سپس دستها را اما زن اول دستها را به آرامی برمیدارد موقع نشستن هم مرد بهتر است بر روی ران سمت چپ بنشیند اما زن روی دو ران می نشیند .



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد