اخبار و رویدادها
مقالات...
پیام رهبر معظم انقلاب درپی حماسه ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن؛پیام رهبر معظم انقلاب درپی حماسه ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن؛
انقلاب اسلامیانقلاب اسلامی
حضرت فاطمه زهرا (س) وحضرت مهدی (عج) حضرت فاطمه زهرا (س) وحضرت مهدی (عج)
زیارت حضرت زهرا (س)زیارت حضرت زهرا (س)
نماز آیاتنماز آیات
جملات برگزیده از مقام معظم رهبری در مورد دهه مبارک فجر جملات برگزیده از مقام معظم رهبری در مورد دهه مبارک فجر
سخنان حضرت امام خمینی در مورد انقلاب اسلامی سخنان حضرت امام خمینی در مورد انقلاب اسلامی
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



چرا هنگام خواندن کلمه بسم الله همزه (اسم) حذف می شود؟
گروه مرتبط: دین و اندیشه


چرا هنگام خواندن کلمه بسم الله همزه (اسم) حذف می شود؟

همزه در «بسم» وصل است؛ و در ادبیات عرب این همزه اگر در وسط کلام قرار گیرد خوانده نمی شود، اما نوشته می شود، به خلاف همزه قطع که خوانده و نوشته می شود.


بسم الله الرحمن الرحیم

پاسخ اجمالی
همزه در «بسم» وصل است؛ و در ادبیات عرب این همزه اگر در وسط کلام قرار گیرد خوانده نمی شود، اما نوشته می شود، به خلاف همزه قطع که خوانده و نوشته می شود.

 گفتنی است که در کلمه «بسم» استثنائاً علاوه بر این که آن را تلفظ نمی کنند در کتابت نیز نمی نویسند و در علت آن چند دیدگاه وجود دارد، به دلیل:

 1. فراوانی استعمال همزه وصل
 
2. جدا نبودن باء از «بسم»

3.  نبودن همزه جزو کلمه «بسم» [1]

4. این که اصل «بسم»، سِم یا سُم بوده، و همزه ای حذف نشده، و به این شعر استناد شده است: «بسم الذی فی کلّ سورة سمه»؛[2] یعنی، بسمی که در ابتداء هر سوره است، از سِم یا سُم گرفته شده است. و با اضافه شدن باء در اول آن «بِسم» شد. بنابر این نظریّه، همزه ای از اول نبوده تا حذف شود.[3]
 

این پرسش پاسخ تفصیلی ندارد.

 
پی نوشت:
[1]. نحاس، ابوجعفر احمد بن محمد، اعراب القرآن، ج 1، ص 14، منشورات محمد على بیضون، دار الکتب العلمیة،بیروت،1421 ق.

[2]. شاعر: أبو زید الأنصاری البصری النحوی، در جنگ احد شهید شد، و یکی از شش نفری است؛ که قرآن را در زمان رسول خدا (ص) جمع آوری کردند. ر.ک: امین، سید محسن، أعیان الشیعة، ج 4، ص 12، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، 1406 ق.

[3]. اعراب القرآن، ج 1، ص 14.



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد