اخبار و رویدادها
مقالات...
سه نوع دستور غذا خوردنسه نوع دستور غذا خوردن
تکبر وتواضع
شرح احوال شیخ عبدالکریم حائری در برزخشرح احوال شیخ عبدالکریم حائری در برزخ
چهار عامل اکمال ایمانچهار عامل اکمال ایمان
شیخ محمد تقی بافقی(ره) مظهر توحید و توکلشیخ محمد تقی بافقی(ره) مظهر توحید و توکل
پیامبر مهربانی صلی الله علیه و آله، در قرآن وسیرهپیامبر مهربانی صلی الله علیه و آله، در قرآن وسیره
آغاز امامت امام زمان (عج)آغاز امامت امام زمان (عج)
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



دستاوردهای برجسته جمهوری اسلامی ایران
گروه مرتبط: ویژه نامه دهه فجر


 

دستاوردهای برجسته جمهوری اسلامی ایران

اشاره :

در دوران حساس کنونی، تهدیدها و تنگناهای داخلی و خارجی، آنچنان در مقابل پیشرفت انقلاب اسلامی قرار گرفته و توجه ما را به خود جلب کرده اند؛ که غالباً از «دستاوردها» و «برکات» وجود نظام اسلامی غفلت می کنیم و اگاهانه یا ناآگاهانه، تنها به خرده گیری و عیب تراشی از جمهوری اسلامی می پردازیم. چنین رویه ای گویای این امر است که ما در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی، به جای «استراتژی تهاجمی» «استراتژی تدافعی» را برگزیده ایم و حالتی منفعل و اثرپذیر به خود گرفته ایم، در حالی که واقعیت اینگونه نیست.

جمهوری اسلامی در طول دو دهه که از آغاز ظهورش می گذرد، فعالیت ها و فتوحات متعددی را در ساحت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خود اختصاص داده است. تشریح این موفقیت ها خارج از حوصله و این گفتار است، اما به هر صورت، برخی از آنها مانند «دین مداری»، «حکومت اسلامی»، «مشارکت مردمی»، «عزت و اقتدار ملی»، «هویت بخشی به مسلمانان» و «گسترش جنبش های اسلامی» در این مقاله تحلیل و ارزیابی شده اند.

انقلاب اسلامی ایران در ربع آخر قرن بیستم به وقوع پیوست و با وجود چالش ها و تهدیدهای فزاینده پیش رو و بعد از گذشت 39 سال از حیات خود توانست کارنامه روشن و درخشانی از خود در عرصه داخلی و بین المللی برجای بگذارد که به اختصار به برخی از دستاوردهای انقلاب از بعد سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی اشاره می شود.

1)        دین گرایی و مردسالاری دینی :

از دستاوردهای بارز و مهم انقلاب اسلامی، دین گرایی و گرایش بنیادی به دین اسلام است. انقلاب اسلامی ایران در دوران جنگ سرد و در زمان حاکمیت مکاتب لیبرالیسم و کمونیسم بر دو نیمکره زمین به وقوع پیوست. در این دوران استعمار، دین را افیون جامعه می دانست و رویکرد ضددینی نیز در حکومت های منطقه تبلیغ و تشویق می شد. امام انقلاب اسلامی با گرایش بنیادین به دین اسلام، توانست بزرگترین رویداد تاریخی قرن بیستم را خلق نماید و شوک بزرگی را به جهان شرق و غرب وارد سازد.

اکنون نیز با توجه به شکست و فروپاشی شوروی پیشین که داعیه دار مکتب کمونیسم بود و نیز زبونی مکتب لیبرالیسم و لائیسیته در غرب، جمهوری اسلامی ایران توانست با عرضه عملی مردم سالاری دینی و اثبات قدرت و کارآیی اسلام، لیبرالیسم غربی را به انفعال بکشاند. واقعیت این است که لیبرالیسم در کشورهای زادگاه خود و مراکز سیاستگذاری آن در خصوص مسایل مهمی همچون آزادی، مردم سالاری، کرامت زن، حقوق اقلیت های مذهبی و آزادی بیان دچار تناقص های اساسی شده است. بحث جنجالی ممنوعیت حجاب و استفاده از روسری در فرانسه و آلمان مؤید زبونی لانیسم در غرب است. اما مردم سالاری دینی که خواستگاه و زادگاه آن جمهوری اسلامی ایران است، برخلاف لیبرالیسم دارای منطق قوی و روشن است. زیرا اسلام مخالف با دیکتاتوری و استبداد به هر عنوانی و از جانب هر فردی است. مردم سالاری دینی امروز در جمهوری اسلامی ایران به صورت عملی به دنیا عرصه شده است. در ایران در طول 39 سال، 33 انتخابات برگزار شده است و مردم در برپایی و شکل گیری نظام و حفظ آن به طور مستقیم حضور داشته اند و این مظهر کامل «مردم سالاری دینی» است. غرب از عرضه عملی مردم سالاری دین توسط جمهوری اسلامی ایران وحشت و واهمه دارد. از این رو جبهه غرب همه امکانات خود را برای ناکارآمد جلوه دادن جمهوری اسلامی و به شکست کشاندن آن در این عرصه به کار گرفته است. واقعیت این است که اتهامات هسته ای، نقض حقوق بشر در ایران، اخلال در  روند سازش خاورمیانه و تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی بهانه ای بیش نیست و هدف همه این اتهامات مقابله با مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی ایران است. گرایش عمیق و بنیادی مردم به دین و عرضه عملی مردم  سالاری دین توسط جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای مهم ایران در بعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. دستاوردهایی که غرب و صهیونیسم بین الملل را شدیداً ناخرسند و خشمگین ساخته است و آنان تلاش و امکانات گسترده ای را برای مانع شدن از تبدیل آن به الگوی منطقه ای و حتی جهانی به کار گرفته اند.

2- حکومت مبتنی بر تئوری ولایت فقیه :

از دستاوردهای مهم دیگر انقلاب اسلامی تعیین نوع حکومت است. حکومت مبتنی بر اسلام و اندیشه ولایت قفقیه این مدل حکومتی، یک تفکر بسیار مترقی و نوینی است که حتی بخش اعظمی از لایه های این اندیشه در فرهنگ سازی به اندیشه پروری نظام خود ماهم باز نشده و برای عموم مردم تبیین نشده است.

زوایای مختلف این حکومت در طی این 39 سال کارآیی خود را حتی در بحران ها هم نشان داده است.

البته دشمن به اهمیت و کارآمدی مدل حکومتی مبتنی بر اندیشه ولایت فقیه آگاه است. از اینرو امریکا و صهیونیسم بین الملل با استحاله سیاسی و فرهنگی و تر ویج اسلام آمریکایی، تلاش دارند این مدل حکومتی را تضعیف و آن را به شکست بکشانند. آنان، ولایت فقیه و قانون اساسی ایران را بزرگترین مانع بر سر راه اسلام امریکایی می دانند و به همین علت نوک تیز حملات خود را متوجه ولایت فقیه و قانون اساسی ایران متمرکز کرده اند. هدف اصلی تمام اقدامات و سرمایه گذاری های وسیع نظام سلطه جهانی و مجموعه نیروهای داخلی وابسته به آنها ترویج اسلام امریکایی و دگرگون ساختن ماهیت اسلام در جامعه ایران است. آنان از مدل حکومتی مبتنی بر اندیشه ولایت فقیه که کارآمدی خود را نیز در طول 39 سال از حیات انقلاب اسلامی و در بحران های متعدد به اثبات رسانده است نگران و وحشت زده هستند. از این رو با اتهامات بی اساس و بی مورد مبنی بر مطلق العنان بودن رهبری در ایران و وجود نهادها و قوای حکومتی فرمایشی در این کشور تلاش دارند تا با ایجاد بحران اعتماد میان مردم و حاکمیت و ایجاد شکاف در درون نیروهای انقلاب و گروه های سیاسی، به ولایت فقیه ضربه زدهو این مدل حکومتی را از سررراه سلطه گری و استیلای خود بر جامعه اسلامی ایران بردارند. اما رهبر معظم انقلاب اسلامی با شناسایی این خطر و تهدید و تبیین جایگاه رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران که البته در قانون اساسی نیز تصریح و اشاره شده است. بار دیگر کارآمدی رهبری را در نظام حکومتی ایران و در مواقع بحرانی آشکار ساختند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در آذر ماه سال جاری با تأکید بر لزوم تبعیت همه مسئولان و آحاد مردم از قوانین، افزودند:

«رهبری نیز در برابر قانون مثل دیگر آحاد مردم است و ولایت مطلقه فقیه که در قانون اساسی آمده، به معنای مطلق العنان بودن رهبری نیست، بلکه به این معنا است که اگر در اداره کشور و اجرای قوانین برای قوای سه گانه مشکلی پیش آمد، رهبری بتواند براساس این اختیارات این مشکل را حل کند، یا برخی مسائل را به عنوان معضل به مجمع تشخیص ارجاع دهد». حضرت آیت الله خامنه ای قوای سه گانه را در مقابل عملکرد و وظایف شان مسئول دانستند و افزودند: «رهبری در مسئولیت های قوا دخالت نمی کند، مگر احساس کند که اگر تذکر ندهد یک زاویه بسیار خطرناک در مسیر عمومی ملت پیش می آید که در مجلس ششم یکبار در تغییر قانون مطبوعات این مسأله رخ داد که رهبری با احساس تکلیف شرعی تذکر داد و مجلس هم کاملاً همراهی کرد».

3- استقلال سیاسی –اقتصادی :

از دستاوردهای برجسته دیگر جمهوری اسلامی ایران در طول 39 سال گذشته استقلال سیاسی –اقتصادی نظام جمهوری اسلامی از بیگانگان و حفظ این استقلال با وجود تهدیدات فزاینده داخلی و خارجی بوده است. انقلاب اسلامی ایران در خارج از اراده و معادلات سیاسی دنیای شرق و غرب شکل گرفت و به پیروزی رسید و ادامه حیات سازنده و موثر خود در عرصه روابط بین الملل را نیز مرهون این استقلال است. انقلاب اسلامی در شرایطی به وقوع پیوست و پیروز شد که از دیدگاه بسیاری از ناظران بین المللی، کلیه ایدئولوژی های دنیا نمی توانستند جوامع را حرکت دهند. همانطور که مشهور است «فرانسیس فوکویاما» نظریه «پایان تاریخ» را مطرح کرد. در حقیقت در این نظریه اعلام کرد: الان زمانی فرا رسیده است که لیبرال دموکراسی غرب تمام آن چیزی را که انسان نیار دارد برای انسان به ارمغان آورده و انسان در اخرین مرحله تکاملی است.

هیچ ایدئولوژی و هیچ تفکری به ویژه اگر تفکر مذهبی و دینی باشد توان و قدرت این را ندارد که بتواند جامعه ای را به حرکت وا دارد و در آن جنبش ایجاد کند و در آن اصلاحات انجام دهد. در حقیقت مارکسیسم به انتهای خط می رسد و در مقابل تمدن غرب تسلیم می شود و نهایتاً این لیبرالیسم است که حرف اول و آخر را می زند و دیگر هیچ تفکری نمی تواند موجب انقلاب و تحولات عمیق اجتماعی و سیاسی شود و کشورها ناگزیرند در هر شرایطی که هستند به این مکتب روی بیاورند و تسلیم شوند. در این زمان و با وجود چنین نگاه به دیگر مکاتب و ایدئولوژی ها در دنیای غرب و شرق، انقلاب اسلامی سربرآورد و ناظران جهانی و هم دنیا را شگفت زده کرده است. به عبارتی وقوع انقلاب اسلامی و استقلال آن از دنیای شرق و غرب و تداوم حیات این انقلاب تؤام با استقلال ضربه جدی را پایه های تئوریک و نظریه «فرانسیس فوکویاما» وارد ساخته است. این موضوع خود از دستاورد مهم جمهوری اسلامی ایران است. در شرایطی که فوکویاما پایان تاریخ و حاکمیت لیبرالیسم را بر دنیا اعلام می کند و به نوعی یأس و ناامیدی را در جهان تزریق می کند، وقوع انقلاب اسلامی، نور امیدی را در میان ملت های مسلمان منطقه ایجاد می کند و آنان را برای یافتن جایگاه واقعی خود در نظام کنونی بین الملل به حرکت و تکاپو وا می دارد و تشویق می سازد.

4- مشارکت مردم در امور:

دستاورد مهم سیاسی دیگر مشارکت فعال مردم در همه صحنه هاست. جمهوری اسلامی ایران در طول 39 سال حیات خود، 33 انتخابات را تجربه کرده است و در همه این انتخابات مردم نقش اساسی و مشارکت فعال داشتند. مشارکت مردم در صحنه ها و میادین مختلف انقلاب اسلامی، از نظر علمی مفهومی وسیع تر از مردم سالاری دارد، که امروز غرب از آن دم می زند و سخن می راند. آزادی و مردم سالاری از اهداف مهم مردم در برپایی انقلاب اسلامی بوده است و جمهوری اسلامی نیز تبلور آرمان دیرینه ملت ایران می باشد.حضور مردم و مشارکت فعال آنان در دوران شکل گیری و وقوع انقلاب اسلامی ازعوامل مهم پیروزی این انقلاب بوده است. انقلاب ایران، برخلاف دیگر انقلاب های جهان از جمله انقلاب فرانسه، روسیه و چین محدود به قشر و یا گروه خاصی نبوده است، بلکه این انقلاب فراگیر و همه اقشار و طبقات جامعه اعم از کشاورز، کارگر، اصناف، کارکنان دولت، دانشجویان و دانش آموزان شهری و روستایی در همه نقاط کشور در آن حضور و مشارکت داشتند. در طول 39 سال از حیات انقلاب اسلامی نیز، این انقلاب با حضور همه این طبقات توانست با بحران ها و چالش های فزاینده داخلی و خارجی مقابله کند و به حیات خود ادامه دهد. آن چه که شدت و عمق انقلاب را در ایران مشخص می کرد و عامل آن بود، یکی اراده جمعی مردم که از نظر سیاسی شکل گرفته و مورد تردید هیچ کس حتی دشمنان و شاه هم نبود و دیگری خواست و اراده آنها در تغییر اساسی و بنیادین در نظام سیاسی –اجتماعی و ارزش های حاکم بر جامعه بود. توده های ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به مشارکت و حضور فعال خود از جمله در انتخابات، اجتماعات و تظاهرات میلیونی که به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی، روز قدس و ... برگزار می شود ادامه دادند و با این حضور و مشارکت، تمام معادلات و تحلیل های استراتژیست های آمریکایی و صهیونیستی را بر هم زدند و آن را مورد سوال قرار دادند؛ موضوعی که سرانجام خانم رایس، مشاور امنیتی بوش، نیز مجبور به اعتراف و اذعان آن شد. وی اخیراً به مقامات آمریکایی گفته است باید برای این سوال که چرا پیش بینی های ما در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران غلط از آب در می آید، پاسخی پیدا کنیم. بخشی از بحران پیش بینی آمریکایی ها در مورد انقلاب اسلامی به حضور فعال و مشارکت سازنده مردم در صحنه ها و میادین انقلاب اسلامی باز می گردد. مشارکت مردمی در ایران که فراتر از مفهوم متداول مردم سالاری در غرب ات از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران می باشد.

5- تداوم اصلاحات در متن انقلاب اسلامی:

اصلاحات شعبه ای از انقلاب اسلامی است: جمهوری اسلامی ایران به طریق اولی اصلاحات را در متن خودش دارد و با این مفهوم بیگانه نیست. اصلاحات در مقابل انقلاب نیست، بلکه ماموریتی است از سوی انقلاب که آن کار را انجام بدهد. اما دشمنان و معاندین نظام جمهوری اسلامی با تبلیغات منفی تلاش دارند تا اصلاحات را در مقابل انقلاب قلمداد نمایند و با ایجاد شکاف در داخل و میان گروه های سیاسی، مانع از تداوم اصلاحات واقعی در این کشور شوند. اصلاحات و نهضت خدمت رسانی به مردم از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است که خود این امر نیز دستاورد و آثار مثبتی را نصیب ملت و نظام جمهوری اسلامی ساخته است. با تداوم اصلاحات واقعی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و نظامی کشور، بیماری ها و موانع بحران کارآمدی نظام رفع و زمینه برای خدمت بیشتر به مردم و تقویت رابطه میان ملت و حاکمیت فراهم می شود اما دشمن تلاش دارد تا مسیر اصلاحات ولقعی در کشور را منحرف سازد و با درگیر ساختن گروه های سیاسی و دستگاه های نظام در یک اختلافات و درگیری های فرسایشی، روند اصلاحات در کشور را در جهت اهداف و منافع خود هدایت نماید و مانع از کارآمدی و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مسیر اصلاحات درست و واقعی شود. خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی در بحث اصلاحات، انسان است. قرآن نیز همین را می گوید که زمانی تغییرات بیرونی پایدار و محسوس می شوند که انسان از درون متحول شود. یعنی «تحول» به این معنی هم از مفهوم انقلاب و هم از مفهوم اصلاحات رایج و مرسوم در غرب وسیع تر است. نظرگاه قرآنی، این است که ما باید متحول شویم و دنیای پیرامونی خودمان را تغییر دهیم. این چیزی بود که به عنوان برداشتی حقیقی از سوی امام راحل و پیشتازان ما در آغاز انقلاب مطرح شده بود. جمهوری اسلامی در انجام اصلحات، هم بعد مادی و هم بعدمعنوی و به عبارتی انسان و هم انسانیت را مدنظر دارد و تلاش هایی را نیز از زمان پیروزی انقلای اسلامی تا به امروز برای اجرای آن انجام داده است.

1-       عزت و اقتدار ملی:

با انقلاب اسلامی، دست قدرت های بزرگ از مداخله در امور ایران و سرنوشت این کشور قطع شد و ایران براساس ایدئولوژی و منافع ملی، نحوه تعامل و روابط با دنیای خارج را تعیین و آن را به مرحله اجرا در آورده است. عزت و اقتدار ملی باعث شده است تا جمهوری اسلامی در عرصه روابط بین الملل و نهادهای بین المللی به ویژه در تحولات منطقه ای از جمله در تحولات فلسطین و عراق حضوری سازنده، موثر و مقتدرانه داشته باشد. نقشی که آمریکا با وجود خصومت و دشمنی با ایران، بارها مجبور به اعتراف آن شد و مقامات این کشور بارها تاکید کردند که این حضور و نقش ایران در تحولات منطقه ای را نمی توان نادیده گرفت.

2-       هویت بخشی به مسلمانان:

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، هویت زدایی از مسلمانان جهان، روند و سرعت شتابانی به خود گرفته بود. حتی این سیاست در درون کشورهای اسلامی و غربی نیز با جدیت تمام دنبال می شد. حاکمیت اندیشه های کمونیسم و لیبرالیسم بر دنیای شرق و غرب و دوقطبی بودن جهان، زمینه را برای اعمال این سیاست و هویت زدایی فراهم کرده بود. در این شرایط ملت های اسلامی نیز امید خود را به دلیل هجوم فرهنگ غرب و شرق و وابستگی و ترس سران این کشورها از شوروی پیشین و امریکا تا اندازه ای از دست داده بودند و بحران اعتمادبه نفس در این کشورها و میان ملت های مسلمان حاکم گشته بود. اما وقوع انقلاب اسلامی که دنیا را شگفت زده کرده است، در بازگشت و ایجاد اعتماد به نفس مسلمانان، چه سنی و چه شیعه، بدون توجه به ملیت یا تمایلات سیاسی آنها نقش بسزایی داشته است. از اندونزی تا جوامع اسلامی در غرب، پیروزی انقلاب ایران در حکم پیروزی اسلام بوده و توانایی بالقوه اسلام را برای رهبری مردم سرکوب شده، جهت مقابله با رژیم های فاسد و استعمار خارجی مشخص کرده است. با وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی ، مسلمانان جایگاه و اهمیت و نقش دین را در خیزش و حرکت های انقلابی در مبارزه با استبداد و استعمار در میان ملت ها و کشورهای اسلامی و عربی هستیم. هویت بخشی مسلمانان و نقش انقلاب اسلامی در خیزش و بیداری اسلامی موجب شده است تا غرب و شرق در مقابل این انقلاب موضع بگیرند  وبا تبلیغات منفی علیه این انقلاب مبنی بر صدور اندیشه های افراطی توسط انقلابیون به منطقه، در روابط میان ایران و کشورهای اسلامی و عربی به ویژه در مناسبات میان تهران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران و عراق اخلال و مشکلات ایجاد کنند. اما عمده این تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران ناکام و به شکست انجامید و امروز بعد از گذشت 25 سال از حیات انقلاب اسلامی، ملت های منطقه به صلح طلبی، تنش زدایی و روحیه همگرایی اسلامی جمهوری اسلامی ایران پی برده اند و بیش از پیش انقلاب ایران را به عنوان الگو پذیرفته و آن را قبول کرده اند.

3-       انقلاب اسلامی و جنبش های اسلامی:

انقلاب اسلامی یک سرمایه عظیم در جهت بسیج توده ها با هدف ساقط کردن نظام های سلطه گر بود. به عبارتی انقلاب اسلامی الگوی عملی را جهت ایجاد یک الگو نمونه در عصر حاضر به جنبش های اسلامی عرضه داشته است و به این ترتیب، انقلاب ایران نیرویی عظیم برای راه اندازی جنبش احیای اسلامی در سرزمین های اسلامی است.

الف: وجه مشترک جنبش های اسلامی در جهان:

-          درک جدید از اسلام با عنوان اسلام ناب (در مقابل اسلام امریکایی)

-          تعهد نسبت به اصول مربوط به برابری و عدالت اجتماعی

-          مخالفت شدید با دویت های فاسد و سلطه گر

-          محکوم کردن مداخله خارجی و امپریالیستی در امور داخلی کشور

-          مقاومت در مقابل وابستگی اقتصادی

-          مبارزه آشکار علیه ارزش های تحمیل شده غربی

ب: انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین:

از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی، موضوع فلسطین نه یک موضوع جهان عرب بلکه موضوع جهان اسلام است. ملت فلسطین بیش از نیم قرن در جنگ و جدال با صهیونیزم بوده است و با ظلم و بیدادگری این رژیم مبارزه کرده است. البته جهان عرب در طول مبارزات و مناقشه دیرینه خاورمیانه و به مرور زمان، دست از حمایت از آرمان فلسطین و مقاومت مشروع آنان برداشته است و به عبارتی، فلسطینیان را در مقابله و مبارزه با رژیم صهیونیستی تنها گذاشتند. برخی از این کشورها نیز با سازش و انعقاد توافق نامه های صلح با رژیم صهیونیستی ظلم مضاعفی را به ملت فلسطین روا داشتند. در این شرایط، انقلاب اسلامی حمایت خود را از آرمان ملت فلسطین حمایت کرد و بعد از وقوع این رویداد تاریخی، شاهد «رستاخیز اسلامی» در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن هستیم. همانطور که امام خمینی به زندگی مردم ایران معنی و مفهوم بخشید، به میلیون ها انسان مسلمان و مستضعف نیز امید بخشید و مسلمانان فلسطین نیز احساس کردند که می توان رژیم صهیونیستی را به عقب راند و آن را شکست دهد. به این ترتییب، پس از دهه های 50، 60، 70 که اسلام از صحنه فلسطین خارج بودف مجدداً مساله فلسطین به مرکزیت نهضت اسلامی معاصر منتقل شد و با این پشتوانه جدید به مقابله با پدیده اسرائیل رفت. از این به بعد اصول جهاد، شهادت و فداکاری در راه هدف که سمبل های شیعیان و شعارهای انقلاب ایران بود، به عنوان اصول اساسی جهاد اسلامی فلسطین مطرح شد.

بر خلاف دیگر کشورهای اسلامی، موضع رسمی دولت و مردم ایران در نگاه به مساله فلسطین با یکدیگر هماهنگ است و روز قدس که در جمعه آخر ماه رمضان به دعوت امام خمینی (ره) برگزار می شود، مردم ایران به حمایت از مبارزات و قیام ملت فلسطین در راهپیمایی ها شرکت می کنند.

ج: انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان:



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد