اخبار و رویدادها
مقالات...
آیا با وجود کرونا باید روزه بگیریم؟آیا با وجود کرونا باید روزه بگیریم؟
راه رسیدن به عفت و حفظ پاک دامنی راه رسیدن به عفت و حفظ پاک دامنی
شهید صیاد شیرازی، سرباز همیشگیشهید صیاد شیرازی، سرباز همیشگی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:
منشاء تمام مفاسد دنیا دوستی است منشاء تمام مفاسد دنیا دوستی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند؛رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند؛
پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



قرآن در کلام رهبری – سوره انشقاق آیه 25
گروه مرتبط: قرآن در کلام رهبری


قرآن در کلام رهبری – سوره انشقاق آیه 25

تاریخ انتشار : 1397/10/13
بازدید : 44
منبع : پایگاه حوزه نت

متن آیه:

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیرُ مَمْنُون

ترجمه:

مگر کسانی که ایمان آوردند و [کارهای ] شایسته انجام دادند، که برای آنان پاداشی بی پایان است.

موضوع:

لزوم تبدیل شدن ایده ها به واقعیت و عمل صالح در حاکمیت اسلامی

کلام رهبر1:

نصیحت اوّل من [به رئیس جمهور و هیئت دولت] این است که دولت را، دولت کار و عمل قرار دهید. ببینید عزیزان من! جمهوری اسلامی آمد تا حرفهای خوب را به عملهای خوب تبدیل کند؛ والّا همیشه حرفِ خوب می زدیم و بلد هم بودیم. ما در دوران اختناق، آن همه سخنرانی داشتیم؛ نگاه کنید چقدر حرفهای خوب در آنها وجود دارد. در جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام، این حرفها باید به اعمال خوب تبدیل شود. این اعمال خوب چیست؟ همان عمل صالح است؛ «الّا الّذین امنوا و عملوا الصّالحات»؛ اینها دیگر خسران ندارند. باید همان ایده ها و آرمانها و خواسته ها به واقعیت تبدیل شود و تبلور پیدا کند و عملِ صالح شود. هر مقدار توانستید در این زمینه پیش بروید، برای خودتان ذخیره ای درست کرده اید. امیرالمؤمنین فرمود: «فلیکن احبّ الذخائر الیک ذخیرة العمل الصّالح»؛ ذخیره ی عمل صالح، باید محبوبترین ذخیره ها پیش تو باشد؛ یعنی از ذخیره ی پول، ذخیره ی خواسته ها و تنخواههای زندگی - مثل خانه و.. . - و حتّی ذخیره ی اعتبار و آبرو برای تو محبوبتر باشد. از فرصتِ زودگذر، حدّاکثر استفاده را بکنید و برای مردم کار کنید تا بتوانید هم رضای الهی را کسب کنید - که باید باور کنیم این بسیار مهمتر است - و هم البته نام نیک دنیوی و مردمی را کسب کنید و مردم بگویند خدا پدرش را بیامرزد؛ وقتی این وزیر آمد، این بخشِ کار و این قسمت اصلاح شد؛ یا وقتی این دولت آمد، این مجموعه کارها درست شد.

موضوع:

کار برای امرار معاش یکی از مصادیق عمل صالح

کلام رهبر2:

عمل و کار، در ادبیات قرآنی و اسلامی ما، یک رتبه ی والائی دارد. البته کار، فقط کار در کارخانه یا مزرعه یا بخشهای دیگر نیست؛ اما عمل صالح که در قرآن این همه بر روی آن تکیه شده است، شامل اینها هم هست. یعنی شما وقتی کاری انجام میدهید که با وجدان کاری همراه است، با احساس مسئولیت همراه است، با جدیت و تلاش همراه است، با نوآوری همراه است، با هدف اداره ی زندگی یک عائله همراه است، خود این، یک عمل صالح است - «الّا الّذین امنوا و عملوا الصّالحات» - عمل صالح شامل اینها هم هست؛ چه بهتر از این؟ چه بهتر از این که انسان مشغول کسب و کاری است که درآمد زندگی او وابسته به آن است؛ در عین حال همین کار عمل صالحی است که در قرآن، عِدل ایمان قرار داده شده است؛ «امنوا و عملوا الصّالحات»؟ ارزش کار که گفته میشود، یعنی این.

تفسیر:

در آخرین آیه این سوره، به صورت یک استثناء بار دیگر به سرنوشت مؤ منان صالح العـمـل اشـاره کـرده، مـی فـرمـایـد: (مـگـر کـسـانـی کـه ایـمـان آوردنـد و عـمـل صالح انجام دادند که برای آنها پاداشی است ثابت و لا ینقطع و خالی از هرگونه نقصانو منت ) (الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات لهم اجر غیر ممنون ) (ممنون ) از ماده (من ) هم به معنی (قطع ) و (نقصان ) آمده است، و هم (منت ) (واژه مـنـون بـه مـعـنـی مـرگ نـیز از همین ماده است ) و ممکن است همه این معانی در اینجا جمع بـاشـد، زیـرا نـعـمـتـهـای آخرت بر عکس نعمتهای دنیا که ناپایدار و هم نقصان پذیر، و غالبا آمیخته با عوارض نامطلوب، و یا منت این و آن است، هیچگونه منت و نقصان و فناء و عـوارض نامطلوب در آن راه ندارد جاودانی است. نقصان ناپذیر است، خالی از هرگونه ناملائمات و هرگونه منت است. آیـا ایـن (اسـتـثـنـاء مـتـصـل ) اسـت یـا (مـنـقـطـع ) در مـیان مفسران بحث است، بعضی احـتـمـال داده انـد مـنـقـطـع بـاشـد، یـعـنـی شـرح حـال کـفـار را کـه در آیـات قبل بود رها کرده و به سراغ پاداش جاویدان مؤ منان می رود. ولی مناسبتر این است که استثناء متصل باشد، و هدف این است که راه بازگشت را به روی کـفـار بـگـشـایـد، و بـفـرمـایـد: این عذاب الیم از کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و اعمال صالح انجام دهند قطعا برداشته می شود، و پاداش دائم و نقصان ناپذیر به آنها می دهد.

نکته:

مـرحـوم طـبـرسـی در مـجـمـع البـیـان از آیـات اخـیـر ایـن سـوره اولا اصـل اخـتیار و آزادی اراده را استفاده می کند، چرا که ملامت بر ترک سجده، و ترک ایمان، در مورد افراد مجبور، از خداوند حکیم قبیح است، و اینکه می فرماید: فما لهم لا یؤ منون و اذا قری ء علیهم القرآن لا یسجدون دلیل روشنی است بر مساءله اختیار، و ثانیا ملامت بر ترک سجده دلیل بر این است که کفار همانگونه که مکلف به اصول دین هستند مکلف به فروع نیز می باشند (این سخن بنابراین است که سـجـده در آیـه فـوق بـه مـعـنـی هـمـان سـجـده مـعـهـود نـمـاز بـاشـد و یـا لااقـل مـعـنـی گـسـتـرده ای داشـتـه بـاشـد کـه آن را شامل شود).

منبع: تفسیر نمونه، ج 26، ص: 320



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد