اخبار و رویدادها
مقالات...
آیا با وجود کرونا باید روزه بگیریم؟آیا با وجود کرونا باید روزه بگیریم؟
راه رسیدن به عفت و حفظ پاک دامنی راه رسیدن به عفت و حفظ پاک دامنی
شهید صیاد شیرازی، سرباز همیشگیشهید صیاد شیرازی، سرباز همیشگی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:
منشاء تمام مفاسد دنیا دوستی است منشاء تمام مفاسد دنیا دوستی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند؛رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند؛
پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



غیبت
گروه مرتبط: غیبت ممنوع


غيبت

. غيبت - يعنى عيب كسى را در غياب او به ديگران منتقل نمودن - از گناهان بزرگ است و قرآن شريف آن را به منزله‌ى خوردن گوشت مردار انسان دانسته است:

وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أيُحِبُّ احَدُكُمْ انْ يَأكُلَ لَحْمَ اخيهِ مَيتاً

 

فَكَرِهْتُموُه 1 و بعضى از شما، غيبت بعضى ديگر را نكند. آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ (در حالى كه) از آن كراهت داريد.

و فرقى نيست كه آن عيب مستور و پوشيده باشد يا غير مستور. و همچنين فرقى نيست كسى كه غيبت او مى‌شود راضى باشد يا نه. و همچنين فرقى نيست كه غيبت با گفتار باشد و يا كردار نظير اشاره و نوشتن و امثال اين‌ها و همين مقدار كه به عنوان تنقيص و ضربه زدن به شخصيت كسى عيب او را در غياب او به ديگرى منتقل كند، غيبت و از گناهان كبيره است. و اگر كسى كه غيبت او مى‌شود، راضى باشد كه از او غيبت شده علاوه بر اينكه غيبت كننده گناه نموده است، كسى كه راضى به آن گناه بوده است نيز گناهكار است.

 اگر عيب كسى را كه گوينده و شنونده هر دو مى‌دانند، بگويند، غيبت محسوب شده و حرام است؛ زيرا اسلام نخواسته است كه مسلمانى به بدى ياد شود.

. غيبت از فردى كه شنونده نمى‌شناسد گرچه غيبت و حرام نيست، ولى موجب قساوت قلب است و مسلمان واقعى از اين‌گونه چيزها پرهيز مى‌كند؛ مگر اينكه آن فرد مجهول، محصور در چند نفر باشد - كه احتمال شناختن وى مى‌رود - كه در اين صورت جايز نيست.

. غيبت از يك جمعيت نظير غيبت از طايفه‌اى يا ملّتى غيبت و حرام

نيست در صورتى كه مراد گوينده و شنونده بعضى از آن جمعيت باشد؛

 


1) 1. حجرات (49)/12

امّا چون موجب قساوت قلب است، بهتر است پرهيز شود؛ ولى اگر مراد گوينده و شنونده همه‌ى جمعيت باشد، غيبت و گناه آن نيز مضاعف مى‌شود.

. اگر انكار فضيلتى از فضائل و خوبى‌ها كند، نظير اينكه بگويد فلانى مجتهد نيست يا عادل نيست يا با انصاف نيست، چنانچه آن انكار فضيلت موجب تنقيص و شكستن شخصيت او شود، غيبت و حرام است.

. توبه و كفّاره‌ى غيبت نظير ساير گناهان است، كه اگر از آن عمل زشت پشيمان شده و خود را اصلاح كند، پروردگار عالم او را مى‌آمرزد، مگر اينكه آن غيبت به گوش كسى كه غيبت از او شده، رسيده باشد كه در اين صورت بايد از او حلّيت بطلبد؛ ولى اگر ممكن نباشد، نظير اينكه دسترسى به او نيست يا حلّيت طلبيده ولى راضى نشده، استغفار براى او كفايت مى‌كند و به هر تقدير دعا و استغفار براى كسى كه از او غيبت شده، لازم است؛ همان‌گونه كه اگر بتواند جبران خسارت كند و آن ضربه‌اى را كه به شخصيت او وارد نموده است جبران نمايد، لازم است آن كار را انجام دهد؛ نظير اينكه امتيازها و فضائل او را در ميان مردم متذكّر شود.

. اگر مصلحت اهمّى كه بر مفسده‌ى غيبت مقدّم باشد، مترتّب بر غيبت شود، آن غيبت جايز بلكه در بعضى از موارد لازم است؛ مثلاً شكايت مظلوم از ظالم نزد افرادى كه قدرت بر رفع آن داشته باشند، جايز است؛ چنانكه غيبت افرادى كه ضرر براى دين يا جامعه‌ى اسلامى دارند، جايز بلكه واجب است. و همچنين اگر كسى بداند ازدواج يا رفاقت كسى

موجب ضرر و زيان مالى يا دينى يا اخلاقى براى شخصى است، جايز بلكه

 

لازم است كه به آن شخص تذكّر دهد؛ زيرا ارشاد جاهل جايز بلكه لازم است، خصوصاً اگر از او مشورت شود و براى تحقيق از او سؤال شود. و همچنين تضعيف گفته‌هاى علمى و تضعيف راويان روايات معصومين (ع) به مقدارى كه حق ظاهر شود، جايز است.

. چنانكه غيبت نمودن حرام و از گناهان بزرگ در اسلام است، شنيدن غيبت نيز حرام و از گناهان بزرگ است؛ و اگر شنونده مى‌تواند، بايد دفاع از كسى كه غيبت او مى‌شود بنمايد؛ و اگر نمى‌تواند، بايد از مجلس غيبت بيرون رود؛ و اگر نمى‌تواند، نبايد به گفتار غيبت كننده توجّه كند؛ و اگر گفتار او را به طور ناخواسته شنيد، بايد ترتيب اثر ندهد.

. اگر شنونده بتواند وجه صحّتى براى گفته‌ى غيبت كننده پيدا كند، گرچه دفاع از كسى كه غيبت او مى‌شود، لازم نيست، ولى شنيدن آن غيبت حرام است و بايد مجلس را ترك كند؛ و اگر مقدور نيست، نبايد توجّه كند؛ و اگر به طور ناخواسته شنيد، بايد ترتيب اثر ندهد.



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد