اخبار و رویدادها
مقالات...
آیا با وجود کرونا باید روزه بگیریم؟آیا با وجود کرونا باید روزه بگیریم؟
راه رسیدن به عفت و حفظ پاک دامنی راه رسیدن به عفت و حفظ پاک دامنی
شهید صیاد شیرازی، سرباز همیشگیشهید صیاد شیرازی، سرباز همیشگی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:
منشاء تمام مفاسد دنیا دوستی است منشاء تمام مفاسد دنیا دوستی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند؛رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند؛
پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



پی آمدهای فردی غیبت ـ ریشه های غیبت
گروه مرتبط: غیبت ممنوع


پی آمدهای فردی غیبت ـ ریشه های غیبت

غیبت و بدگویی مردمان، از جمله گناهانی است که دین اسلام آن را بسیار نکوهیده است و به فرموده حضرت علی علیه السلام : «مبغوض ترین مردمان نزد خدای تعالی، غیبت کننده است.» پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله گناه غیبت را از زنا بدتر دانسته است؛ زیرا زنا کننده اگر توبه کند، خداوند او را می آمرزد، ولی غیبت کننده را نمی آمرزد، مگر اینکه شخص غیبت شده، او را ببخشد. باز از آن حضرت نقل است که: «ترک کردن غیبت، در نزد خداوند متعال، محبوب تر است از ده هزار رکعت نماز.» چه بسا زیان کارانی که حاصل سال ها عبادت خود را به سبب افروختن شعله غیبت و ریختن آبروی برادر دینی خود، از کف می دهند. مولای متقیان علی علیه السلام در این باره می فرماید: «زنهار! بپرهیز از غیبت که تو را نزد خدای تعالی و نزد مردم مبغوض می کند و پاداش تو را از میان ببرد.» غیبت بر اثر تکرار، زشتی خود را از دست می دهد و به شکل عادت، ملکه رفتار و گفتار آدمی می شود. نکته دیگر اینکه، کینه و حسادت و همچنین ناتوانی و نفاق و پرعیب بودن شخص غیبت کننده، از مهم ترین انگیزه های غیبت هستند و ای بسا عیب مندانی که با پراکندن عیب های دیگران، عیب خویش را فراموش می کنند و هیچ گاه به اصلاح آن اقدام نمی کنند. در این باره سعدی چه زیبا سروده است:

زبان کرد شخصی به غیبت درازبدو گفت داننده ای سرفراز

که یاد کسان پیش من بد مکنمرا بدگمان در حق خود مکن

گرفتم ز تمکین او کم ببودنخواهد به جاه تو اندر فزود

مکن غیبت هیچ کس را نهانکه فردا شود بر تو عیبت عیان

مریز آبروی برادر به کویکه دهرت نریزد به شهر آبروی

بَد اَندر حق مردم نیک و بدمگو ای جوانمرد صاحب خرد

که (بَدمرد) را خصم خود می کنیوگر نیک مرد است، بد می کنی

پیام متن:

غیبت، پرتاب کردن سنگی در تاریکی ست، آنجا که خداوند، وعده بازگشت حتمی آن سنگ را به سمت غیبت کننده داده است.

پی آمدهای اجتماعی غیبت

رواج بی اعتمادی و ناامنی در جامعه، از پی آمدهای غیبت است و سبب می شود، دوستی ها و هم دلی از میان مؤمنان رخت بربندد. غیبت را می توان «خبرچینی» نیز به شمار آورد. بدین ترتیب، هیزمی که با غیبت جمع آوری می شود، با خبرچینی کردن، شعله ور می شود. علی علیه السلام درباره خبرچینان می فرماید: «کسی که چیزی را برای تو نقل کند، (به یقین) از تو نیز برای دیگران نقل می کند.» آری، به راستی خردمند، کسی است که وقتی عیب های خود را شناخت، در اصلاح آن بکوشد و وقتی به عیب های دیگران آگاهی یافت، پرده بر آن بپوشد. چه خوش گفت صائب تبریزی که:

به عیب خویش بپرداز تا شوی بی عیبمباش آینه عیب دیگران، زنهار

در کیمیای سعادت آمده است: «یکی به سوی حکیمی رفت و گفت: فلان کس در حق تو چیزی گفته است، حکیم گفت: از این گفتنی، سه خیانت کردی: نخست، برادری را در دل من ناخوش کردی؛ دوم دل فارغ مرا مشغول کردی و سوم، خود را نزد من فاسق و متهم ساختی.

رفیقی که غایب شد، ای نیک نامدو چیزست از او بر رفیقان حرام

یکی آنکه مالَش به باطل خورنددوم آنکه نامش به زشتی برند

هر آن کو بَرَد نام مردم به عارتو چشم نکوگویی از وی مدار

که اندر قفای تو گوید همانکه پیش تو گفت از پس مردمان

کسی پیش من در جهان عاقل استکه مشغول خود وز جهان غافل است

سعدی

پیام متن:

غیبت کردن، یکی از موانع ایجاد همدلی و انسجام میان افراد جامعه است.

غیبت، منزوی کننده شخیت های معنوی جامعه

سلاح غیبتِ آمیخته با تهمت، بزرگ ترین عامل نابودی شخصیت افراد یک جامعه است و به شکل شایعه ها و تهمت ها می تواند، برّنده تر از شمشیر کارگر افتد. به این وسیله، دشمنان دین بارها توانسته اند، از شخصیت های مذهبی جامعه و افراد کلیدی و ارزشمند ملت ها، چهره ای دگرگونه بسازند و آنها را در میان جامعه به انزوا بکشند و مردم را از فیض حضور آنان بی بهره سازند.

بی گمان، بخشی از تنهایی امام حسین علیه السلام بر اثر سخنان ناروایی بود که در غیاب آن حضرت بدو نسبت می دادند، چنان که خانه نشینی و دور ماندن امیر مؤمنان علی علیه السلام و بسیاری از معصومین علیهم السلام از مردم، زاییده همین جوسازی ها و غیبت ها و پوشاندن حقیقت وجودی آنها بوده است که با ایجاد جنگی روانی، به انحراف ذهنی بسیاری از مردم دامن می زده اند.

پیام متن:

برای از میان برداشتن شخصیت های معنوی جامعه، چه سلاحی برّنده تر از غیبت و بدگویی از آنان؟!

جواز غیبت کردن از فاسق و حکمت آن

علی علیه السلام فرموده اند: «اَلْفاسِقُ لا غیبَةَ لَه؛ شخص فاسق و تبه کار غیبت ندارد.» از این حدیث زیبا در می یابیم، فاسقی که گناهی را آشکارا انجام می دهد و بی پرواست، احترامی ندارد. پس غیبت او نیز حرام نیست. بنابراین سخن علی علیه السلام ، افشای فاسق، چهره او را آشکار و از ادامه فساد وی در جامعه جلوگیری می کند و به هشیارسازی بیشتر مؤمنان برای پراکندن تبه کاری های او می انجامد. در این صورت، مصلحت عموم جامعه در نظر گرفته شده است. شیخ اجل، سعدی می گوید:

سه کس را شنیدم که غیبت رواستوزین درگذشتی چهارم خطاست

یکی پادشاهی ملامت پسندکز او بر دل خلق بینی گزند

حلال است از او نقل کردن خبرمگر خلق باشد ازو بر حذر

دوم پرده بر بی حیایی مَتَنکه خود می دَرَد پرده خویشتن

سوم کژ ترازوی ناراست خویز فعل بدش هر چه دانی بگوی

پیام متن:

جایز بودن غیبت کردن از فاسق، یعنی فراهم آوردن زمینه برای انزوای او.

خوش گمانی، چشم پوشی، شبهه زدایی

برای داشتن قلبی بزرگ، باید خیراندیش و مهربان بود. شیوه مثبت اندیشی انسان، نقش بسزایی در جلوگیری از دچار شدن او به گناه دارد. یکی از علت های بدگویی و غیبت، برداشت نادرست فرد از رفتارهای دیگران است. بر این اساس، در دین مبین اسلام، به داشتن گمان نیک در حق مؤمنان بسیار سفارش شده است. در این باره علی علیه السلام فرموده اند: «به خدا سوگند، خداوند، هیچ مؤمنی را پس از ایمان آوردن عذاب نکند، مگر به خاطر بدگمانی و بدخُلقی».

بنابراین روایت زیبا، کنترل افکار و اندیشه های پنهان، امری است مسلم و اینکه بسیاری از گمان ها، گناه است؛ زیرا منشأ بروز رفتارهایی همچون غیبت و تهمت خواهد شد. کسی که گمانش به مردم نیکو باشد، دوستی و محبت آنها را دریافت می کند و اعتمادی دوسویه میان افراد برقرار می شود.

یکی دیگر از راه های پیش گیری از غیبت و رواج آن در جامعه و خانواده، گذشت است. کسی که از خطاهای دیگران چشم می پوشد و لغزش های آنان را می بخشد، دلیلی بر غیبت کردن از آنان نمی یابد. در نتیجه، خود از لغزش غیبت در امان است. همچنین، گفت وگو درباره مسائل شبهه برانگیز، تأثیر بسزایی در وا نهادن غیبت دارد. بسیاری از غیبت ها با برطرف شدن شبهه ها و بسیاری از شبهه ها نیز با گفت وگو از میان می رود.

پیام متن:

وکیل مدافع شخص غیبت شده، خداوند است و آن که به راحتی غیبت می کند، حضور در محکمه الهی و وعده عذاب را باور نکرده است.



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد