اخبار و رویدادها
مقالات...
آیا با وجود کرونا باید روزه بگیریم؟آیا با وجود کرونا باید روزه بگیریم؟
راه رسیدن به عفت و حفظ پاک دامنی راه رسیدن به عفت و حفظ پاک دامنی
شهید صیاد شیرازی، سرباز همیشگیشهید صیاد شیرازی، سرباز همیشگی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:
منشاء تمام مفاسد دنیا دوستی است منشاء تمام مفاسد دنیا دوستی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند؛رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند؛
پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛
بایگانی
سازمان تبلیغات اسلامی یزد
آدرس : یزد، بلوار شهید پاکنژاد، روبروی پمپ بنزین، اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir



قرآن در کلام رهبری – سوره فرقان آیه 1
گروه مرتبط: قرآن در کلام رهبری


متن آیه :

تَبارَک الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ لِیکونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً

ترجمه:

خجسته (و پایدار) است آن (خدایی) که جدا کننده [حق از باطل/ قرآن ] را بر بنده اش فرو فرستاد، تا هُشدارگری برای جهانیان باشد.

موضوع:

جاهلیّت یعنی؛ حاکمیّت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی

کلام رهبر1:

بعثت برای مقابله ی با «جاهلیّت» آمد. جاهلیّت در ادبیات اسلامی، دوران قبل از طلوع نبوّت پیامبر مکرّم است. نباید تصوّر کرد که این جاهلیّت، مخصوص جزیرةالعرب و عربهای مکّه و حجاز و بقیّه ی نقاط بود؛ نه، آن جاهلیّتْ عمومیّت داشت؛ ایرانِ آن روز هم غرق در جاهلیّت بود، امپراتوری رومِ آن روز هم غرق در جاهلیّت بود؛ اسلام و بعثت پیامبر برای مقابله ی با همه ی این جاهلیّت پدید آمد. جاهلیّت فقط به معنای فقدان علم نیست؛ در تعبیرات اسلامی و در ادبیات اسلامی، جاهلیّت معنای بسیار وسیع تری دارد؛ بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است امّا جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیّت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی؛ این میشود جاهلیّت. جاهلیّت یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذائل حاکم بشود؛ این میشود جاهلیّت.

یک عرصه ی وسیعی از گمراهی در زندگی مردم جاهلی وجود داشت: از یک طرف مهارگسیختگیِ شهوات نفسانی، شهوات جنسی و امثال آن - حالا شما همین محیط جزیرةالعرب را نگاه کنید؛ بقیّه ی محیطها هم همین جور بود؛ به شکل مهارگسیخته ای غرق در شهوات بودند و هرکسی میتوانست، شهوت رانی میکرد - و از آن طرف، همین انسانهای تابع شهوت خود، در مقام قساوت و ویرانگری و خون ریزی، باز تا نهایت حدّومرزی که قابل تصوّر است میرفتند، یعنی کودکان خودشان را میکشتند؛ قَد خَسِرَ الَّذینَ قَتَلوا اَولادَهُم- کسانی که اولاد خود را به قتل میرساندند - سَفَهًا بِغَیرِ عِلم؛ این از روی سفاهت است؛ این سفاهت همان جاهلیّت است. قساوت تا اینجا میرسد که کودک مردم که هیچ، زن و بچّه ی بی گناه دیگران که هیچ، بر فرزند خود هم ترحّم نمیکند! این میشود جاهلیّت. از آن طرف شهوت، از این طرف غضب؛ آن وقت محیط زندگی، اسیر این دو احساس سرکشِ بی مهار قرار میگیرد. اسلام آمد این وضعیّت را دگرگون کند. البتّه عیناً همین در دربارهای ایرانِ ساسانی هم بود، در دربارهای امپراتوریِ روم هم بود، در بقیّه ی جاهایی هم که امپراتوری ها و دربارها و حکمرانی های ظالمانه و طاغوتی بود وجود داشت. اسلام در مقابل همه ی این واقعیّت زشت قد برافراشت؛ لِلعلَمینَ نَذیرًا؛ همه ی جهان را مخاطب هشدار خود قرار داد؛ این پیام اسلام است.

موضوع:

وظیفه اساسی روحانیت،هدایت مردم بوسیله ی انذار

کلام رهبر2:

وظیفه ی اساسی روحانیت، هدایت مردم به سمت اهدافی است که قرآن کریم و نیز پیامبران در طول تاریخ نبوت، آنها را ترسیم کردند و وسیله ی آن، انذار است. «لیکون للعالمین نذیرا»، «ان انذر قومک»، «انذرهم یوم الحسرة»؛ انذار و ترساندن. ما در موضع کسی که می خواهد میراث فخیم علمای دین در طول این هزار سال را حفظ کند و هدایت مردم را استمرار بدهد، باید به منقلب کردن دلها، روشن کردن ذهنها، تصحیح مسیرها و جهت گیریها، خالص کردن عملها و تحول درونی مردم به یک مؤمن واقعی با اخلاق حقیقی اسلامی، همت بگماریم. این، وظیفه ی اصلی ماست. این، همان انذار است. این مقصود بزرگ، به وسیله ی انذار انجام می گیرد.

تفسیر :

نکته ها و اشاره ها:

1. واژه ی «تَبارَک» از ماده ی «برکت» و به معنای خجسته و پربرکت است و به چیزی و کسی گفته می شود که دارای دوام، خیر و سود کامل باشد؛ و خدای متعال این گونه پربرکت و خجسته است.

2. در این آیه، پربرکت بودن خدا با مسأله ی نزول قرآن همراه شده است، تا نشان دهد که نزول قرآن از جلوه های برکت الهی است و فرقان داشتن، از بهترین برکت هاست؛ چراکه انسان را به شناخت و جداسازی حق از باطل ره نمون می شود.

3. «فُرقان» به معنای جدا کننده (ی حق از باطل) است. این واژه در قرآن، گاهی به معنای قرآن و گاه به معنای معجزات روشنگر و گاه به معنای تورات به کار رفته است و در این آیه به معنای قرآن است.

4. قرآن وسیله ای برای شناخت بهتر جهان، انسان، اجتماع و سنت های حاکم بر آن، مؤمنان و کافران و منافقان است و با بیان صفات، آنها را از هم دیگر جدا می سازد. قرآن وسیله ی شناخت عقاید، قوانین، احکام، آداب و اخلاق صحیح است و آنها را از مطالب باطل و خرافات جدا می سازد.

5. بین فرقان و بندگی پیامبر صلی الله علیه و آله رابطه ای است؛ یعنی مقام عبودیت خالص زمینه ساز نزول فرقان است که انسان را به معیارهای جداسازی حق از باطل می رساند.

6. هدف نهایی نزول فرقان بر پیامبر صلی الله علیه و آله هشدار به جهانیان است؛ یعنی اولًا آیین اسلام و رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله جهانی است و محدود به مکان و زمان خاصی نیست و ثانیاً، وظیفه ی پیامبر صلی الله علیه و آله و هدف قرآن، هشدارگری است که نتیجه اش انگیزش احساس مسئولیت در برابر تکالیف الهی است.

آموزه ها و پیام ها:

1. قرآن برکت خدا و جدا کننده ی حق از باطل است.

2. یکی از اهداف قرآن هشدارگری است.

3. رسالت قرآن و پیامبر صلی الله علیه و آله جهانی است.

4. از برکت قرآن و هشدارهای آن و جداسازی حق و باطل به وسیله ی آن استفاده کنید.

منبع: تفسیر قرآن مهر، ج 14، ص: 234



 
صفحه اول   |   ارتباط با ما   |   نقشه سايت   |   ورود به سایت   |   download   |   انجمن   |   سایت کودکان تبیان   |   پست الکترونیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد میباشد.
پشتیبانی : واحد فناوری اطلاعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد