
بازدید حجت الاسلام و المسلمین نجیمی از نمایشگاه هفته... "

آئین تودیع و معارفه رییس سازمان تبلیغات اسلامی ابرکوه... "

آئین تودیع و معارفه رییس سازمان تبلیغات اسلامی اشکذر... "

مراسم تودیع ومعارفه رابط فرهنگی مدارس علوم ومعارف... "

نشست مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان یزد با کمیته... "
تلفن : 37253370-035
فاکس : 37252680-035
ایمیل : info@tebyanyazd.ir
|
|||
از قرآن بپرسیمچگونه ناامیدی را شکست دهیم؟
انسان برای رسیدن به خواستههایش طبیعتا عجول است و تمایل دارد که راه صد ساله را، یک شبه بپیماید . این عجله داشتن نه اینکه بمقصد نمی رسد بلکه در صورت دیر رسیدن نا امید می شود در حالی که نباید عجله کرد وبا ید با کار وتلاش به خواسته های خود رسید وعجله کردن را فراموش کند.
![]()
امید هدیه خداوند است به انسانها که بوسیله آن چرخهی زندگی به گردش در میآید و موتور تلاش و انگیزهی افراد را در زندگی پر شتاب میکند. واز ناامیدی، خمودگی و بیحالی بدست می آید و بالعکس در امید، پویایی و حرکت را به زندگی انسان، به ارمغان می آورد . پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اَلْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِي وَ لَوْ لاَ اَلْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مىفرماید: امید و آرزو براى امت من رحمت است؛ و اگر امید و آرزو نبود، هیچ مادرى فرزندش را شیر نمىداد و هیچ باغبانى نهالى نمىکاشت.
راههای غلبه بر ناامیدی
در اسلام، امید و آرزو جایگاه رفیعى دارد؛ تا جایى که در روایات از امید به عنوان «رحمت الهى» یاد شده است. خداوند متعال، مبداء رحمت است و صفت امید،در ذات اوست و هرگز بندگان خود را از رحمت خود مأیوس نمى كند، مگر آنكه دیگران خودشان را از أنوار لطف او محروم سازند و این چیزی جز کفر نیست برخی خیلی زود از رحمت خدا ناامید شده و دست از تلاش برمیدارند. هرگز از تلاش برای رسیدن به اهدافتان مایوس نشوید، چون کسی که به خدا و رحمتش اعتقاد داشته باشد ناامید نمیشود. زیرا فرد مأیوس شده، در درون خود مىگوید: قدرت خدا تمام شده است. (2) خداوند برای غلبه بر ناامیدی و یاس راههایی پیشنهاد داده است. با صبر و مقاومت(3)، توکل به خدا(4) و یادآورى نعمتهایی که دارید(5) بر ناامیدی غلبه کنید.
یکی از راههای امید داشتن، یادآوری نعمتهایی است که شما دارید و چه بسا دیگران حسرت نداشتن آنها را میخورند. خداوند در آیه 119 سوره نساء به سقف بلند آرزوهای انسان که یکی از دسیسههای شیطان برای ناامید کردن آنهاست اشاره میکند. میدان آرزویهای انسان فراخ است و شیطان برای مایوس کردن انسان از این خصلتش برای گمراه و مایوس کردن بشر استفاده میکند. فرمول شیطان برای ناامید کردن انسانانسان برای رسیدن به خواستههایش طبیعتا عجول است(6) و تمایل دارد که ره صد ساله را، یک شبه طی کند. این عجله داشتن نه تنها راه را هموار نمیکند، بلکه در صورت دیر رسیدن به حاجاتش، ناامیدی را در پی دارد. در حالی که تنها با کار و تلاش باید به خواستهها رسید و عجله کردن را فراموش کنید.(7)
پس با صبر و سعی و تلاش، منتظر رسیدن به نتیجه باشید. امام على(علیهالسلام) مىفرماید: از کسانى مباش که بدون عمل، به آخرت امیدوار است. اگر انسان به چیزى امید دارد، باید خود را براى رسیدن به آن آماده کند. کسى که ادعا مىکند انتظار چیزى را میکشد، ولی اثرى در عمل او نمایان نیست در واقع ادعاى دروغی کرده است. روزی حضرت عیسی(ع) پیرمردى را دید که زمینی را شخم میزند. حضرت عیسی(ع) دست به دعا بلند کرد و گفت: خدایا، امید و آرزو را از او بگیر. ناگهان پیرمرد دست از کار کشید و خوابید.
کمى بعد، حضرت مسیح(ع) گفت: بارالها، امید را به او برگردان. عیسی(ع) دید که پیرمرد دوباره مشغول کار شد.
خداوند در آیه 119 سوره نساء به سقف بلند آرزوهای انسان که یکی از دسیسههای شیطان برای ناامید کردن آنهاست اشاره میکند. میدان آرزویهای انسان فراخ است و شیطان برای مایوس کردن انسان از این خصلتش برای گمراه و مایوس کردن بشر استفاده میکند. چرا خدا دستمان را نمیگیرد؟مایوس نبودن از رحمت خدا و امید به اجابت، دعا را بالا میبرد.9دعا كننده، آنچنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد كه در این آیه، هفت مرتبه خداوند تعبیر خودم را براى لطف به او بكار برده است: اگر بندگان خودم درباره خودم پرسیدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزدیك هستم و هرگاه خودم را بخوانند، خودم دعاهاى آنان را مستجاب مىكنم. این ارتباط محبّتآمیز در زمانی است كه انسان با خداوند مناجات كند. پس با اطمینان از خدا درخواست کن تا خدا پاسخت را بدهد مگر این که خواستهات به صلاح تو نباشد.(10) خداوند بر خودش واجب کرده که مومنین را از مشکلات نجات دهد(11)، اما به این شرط که خودشان هم حرکت کنند و به دنبال تغییر باشند.(رعد/11)
پینوشت:
10- تفسیر نور، محسن قرائتی، ج1، ص290.
|
تاریخ ثبت: 1399/1/27 04:29:04 تعداد دفعات مشاهده 361 مرتبه بوده است. |